Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel spaargeld/bezittingen mag je hebben als je een IOAW uitkering hebt en geldt dat ook voor een eventuele toekomstige partner?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De gemeente kijkt voor het recht op een IOAW-uitkering naar de inkomsten.
De gemeente kijkt daarbij niet naar:
- eigen vermogen, zoals spaargeld of een eigen huis;
- inkomsten uit alimentatie, huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag;
- heffingskortingen.
Dus het vermogen van een eventuele partner is (ook) niet van belang.
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als ik zou trouwen met mijn vriendin die weduwe is en een nabestaandenuitkering krijgt is het niet zo dat we eerst de overwaarde van haar huis op hoeven te eten?
Bordensteker
10 jaar geleden
+ Juist. Het is soms een beetje opletten met wat de draagwijdte is van wat er in een regeling staat, maar ik begrijp er hier niet alleen uit dát je (onbeperkt) vermogen mag hebben, maar ook dat de veronderstelde inkomsten uit dat vermogen niet meegenomen worden bij het vaststellen hoeveel inkomen de aanvrager heeft. Anders gezegd: de gemeente kijkt naar inkomen uit arbeid, waaronder begrepen inkomen voortvloeiend uit vroegere arbeid, dus ook ww en pensioenuitkeringen. En dan van de aanvrager en de eventuele partner.
Niet naar inkomen dat te maken heeft met eigen vermogen, zoals spaargeld of een eigen huis, en verder ook niet naar inkomsten uit alimentatie, huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag, of voordeel uit heffingskortingen.
fisbel
10 jaar geleden
@Bordensteker: goede aanvulling. Niet alleen het vermogen wordt vrijgelaten, maar ook het (fictieve) inkomen uit vermogen – 4%.
Het verzamelinkomen Box 3 wordt dus niet tot het inkomen voor de Ioaw gerekend. -----------------------------------------------------------
Verschillen in verrekening van inkomsten ten opzichte van de Abw (bijstand):
inkomsten anders dan uit arbeid of in verband met arbeid, zoals alimentatie, kostganger of INKOMSTEN UIT VERMOGEN worden in de Ioaw geheel vrijgelaten
Lees: http://www.st-ab.nl/prak0305.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in ons geval zou mijn vriendin haar nabestaandenuitkering kwijtraken en als ik het goed begrijp nog weer naar werk moeten zoeken hoewel ze de 60 voorbij is...

Andere antwoorden (1)

Eigen vermogen

Mensen hoeven niet al hun spaargeld op te maken vóór ze in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering.
Het vrij te laten vermogen is:
voor gezinnen € 11.590,00
voor alleenstaanden
€ 5.795,00
Je partner heeft geen inkomen want anders word je uitkering verlaagd. De uitkering staat namelijk voor het minimumloon dus net als gewoon een bijstandsuitkering.
(Lees meer...)
ronron1212
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
??? In jouw link lees ik: "In tegenstelling tot de bijstand wordt bij de IOAW geen rekening gehouden met vermogen".

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding