Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een bedrijf een abonnement jaarlijks verlengen zonder hierover te berichten? (Zakelijk)

Onlangs hebben wij een forse factuur gekregen van ruim €180 voor een nieuw jaarcontract op een abonnement bij een tijdschrift verkoper op het gebied van de kinderopvang branche. Deze factuur werd op 10 juni 2014 verstuurd zodat het nieuwe abonnement ingaat op 1 juli 2014. Echter, het abonnement is zakelijk dus jaarlijks verlengen is daarbij mogelijk: maar er is immers nooit bij voorafgaande maanden vertelt dat het abonnement in juni weer met een nieuw jaar wordt verlengd.

Wat is ons recht van spreken? Kunnen wij, als zakelijk bedrijf, hier iets mee?

--
bijlage
--

Toegevoegd: een kopie van de factuur met gegevens afgeschermd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
Zal toch wel in de kleine lettertjes gestaan hebben bij 1e keer abonnement afsluiten. Normaal sluit je een abonnement af voor 1 jaar en zonder opzegging wordt dit telkens stilzwijgend verlengd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat inderdaad gebruikelijk dan, erg jammer. Vooral dat we niet op de hoogte werden gebracht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Sinds de Wet Van Dam (in werking sinds 01-12-2011) zijn consumenten tegen het zogenaamde 'stilzwijgend verlengen' beschermd. Dit houdt in dat na het initiële jaarcontract een contract maandelijks opzegbaar is. (bron 1)
Dit geldt dus niet voor bedrijven, maar er wordt een uitzondering gemaakt voor eenmanszaken en V.O.F.'s, mits (en ik citeer) "die zich materieel niet van een consument onderscheidt en die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit" (bron 2)
En zelfs dan wordt er nog afgezien van deze zogenaamde 'reflexwerking' indien het aangaan van het contract onder de colportagewet valt. (bron 3)

Er is echter nog een uitzondering op de wet Van Dam en die gaat op voor tijdschriften en kranten.
Een abonnement op krant of tijdschrift mag niet per maand maar per drie maanden worden opgezegd, waarbij de consument uiterlijk moet opzeggen tegen het einde van de tweede maand van de verlenging. Doet hij dat niet, dan zit hij/zij weer drie maanden vast aan het abonnement. (bron 1)

Concreet: Jouw abonnement is per drie maanden opzegbaar, tenzij er geen sprake is van een eenmanszaak of V.O.F.; in dat geval ben je namelijk als bedrijf gebonden aan de Algemene Voorwaarden waarmee je in eerdere instantie akkoord bent gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een eenmanszaak: klopt het dus, dat ik om de 3 maanden dan het abonnement kan stopzetten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer het abonnement niet is gerelateerd aan je werkzaamheden als eenmanszaak, mag je er, gezien de jurisprudentie, inderdaad van uit gaan dat je in je recht staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Wanneer het abonnement niet is gerelateerd aan je werkzaamheden als eenmanszaak," Het gaat om een gastouderbureau wat wij hebben, en hier hebben wij een kinderopvang blad bij genomen voorheen. Telt het dan wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ben ik bang dat een rechter zal oordelen dat het abonnement verband houdt met de werkzaamheden en je, zelfs als eenmanszaak, niet onder de reflexwerking valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu moet ik zeggen dat het hier om een gastouderbureau gaat, en er veel informatie in het blad over de kinderopvang instaat. Beide zijn aparte takken maar uiteindelijk komt het neer op de opvang van kinderen. Feitelijk gezien, en dat hebben wij ook aangegeven aan het bedrijf, is de informatie niet relevant voor ons.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"die zich materieel niet van een consument onderscheidt en die in de uitoefening van beroep of bedrijf overeenkomsten sluit die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit" Dit is de jurisprudentie. Als ik je zo lees, liggen je professionele activiteiten wel degelijk binnen de afgesloten overeenkomst, ongeacht of het heel direct gerelateerd is. De wet is er niet volkomen eenduidig over, dus zal je het moeten hebben van de jurisprudentie.
Het staat je uiteraard vrij hier een rechter over te laten buigen, maar ten eerste geef ik je weinig kans en ten tweede kan je je afvragen of de kosten van zo'n proces opwegen tegen de baten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Vraag beantwoord inclusief nazorg... dikke plus !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ozewieze[...]
Dank. :)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image