Mijn broer krijgt geen uitkering omdat hij een koophuis heeft, wat nu? Hij heeft geen inkomen en zijn huis krijgt hij niet verkocht.
Een eigen huis wordt beschouwd als onderdeel van het vermogen. Het vermogen dat in het huis zit , bestaat ui de verkoopwaarde van het huis min de hypotheek die nog niet is afgelost. Dat zou betekenen dat iemand die in de bijstand komt, zijn huis zou moeten verkopen en de overwaarde zou moeten “opeten”. Als u een aanvraag doet, zal de gemeente beoordelen hoeveel overwaarde er in het huis zit. Overwaarde hoger dan €46.200
Als de overwaarde boven de grens van €46.200 uitkomt, wordt de bijstand sowieso verstrekt in de vorm van een lening: de krediethypotheek. Krediethypotheek en bijstand
Als u een krediethypotheek afsluit, kunt u in uw woning blijven wonen. De gemeente verstrekt dan een bijstandsuitkering, maar deze is in feite een lening die moet worden afgelost. De overwaarde van uw huis dient als onderpand voor het leenbedrag. Dat wil zeggen dat de gemeente het recht heeft om de woning te verkopen als u niet betaalt. Als er zoveel aan bijstand geleend is dat de waarde van het eigen vermogen in de woning opgemaakt is, dan wordt de bijstand weer een uitkering in plaats van een lening. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/64103-bijstandsuitkering-en-eigen-huis.html
Feitelijk hoef je dus alleen de overwaade van je huis op te eten. Begrijp ik het zo goed ?
Als de overwaarde lager is dan €46.200 kun je wel recht hebben op gewone bijstand.
Tenzij hij Lichamelijk of geestelijke problemen heeft waardoor hij niet kan werken. In dat geval kunt u eens op de comment boven mij kijken! Nixon
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.