Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vergoeding bij schade aan tractor door onrechtmatig gebruik?

Mijn tractor stond tijdelijk bij een kennis gestald i.v.m. tijdelijk ruimtegebrek, in (vrij vanzelfsprekend??) goed vertrouwen dat ik hem daar met een gerust hart kon achterlaten.
Echter heeft hij zonder mijn toestemming gebruik van de tractor gemaakt voor commerciële doeleinden notabene, toen ik niet aanwezig was.
Dit terwijl ik vooraf al zéér duidelijk heb gemaakt dat ik niet wilde dat iemand anders er mee zou rijden behalve ik.
Hij heeft hem gebruikt om een paar bomen om te trekken, die tot overmaat van ramp allebei boven op de tractor terecht gekomen zijn.
Helaas is de schade zo groot dat de tractor in principe total loss is, er staan ook geen afspraken zwart op wit.

Tot overmaat van ramp, bleek de persoon in kwestie ook nog eens 1 jaar rij-ontzegging te hebben, is de tractor tevens niet verzekerd voor commerciële doeleinden (oldtimerverzekering), en blijkt de betreffende kennis mij een incorrecte versie van het werkelijke verhaal te hebben verteld en zo ook de verzekering.

Daar boven op bleek de verzekering van mijn tractor nog op naam van mijn moeder te staan, hierdoor wil de rechtsbijstand verzekering niks uitkeren omdat op het schadeformulier mijn naam staat.
Zij eisen van mij een verklaring dat de tractor haar eigendom is.
Ik was ook niet op de hoogte van dit feit tot ik er mee geconfronteerd werd.

Heeft iemand enig idee hoe ik op juridisch correcte wijze toch de schade vergoed kan krijgen? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
693
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pff, wat een verhaal... Zo op het eerste oog denk ik dat er eenst maar eens aangifte zal moeten worden gedaan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit verhaal al lang bij de politie neergelegd, maar die zeggen dat ze in principe de zaak niet in behandeling willen nemen, omdat het blijkbaar niet strafbaar is wat hij gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen verzekering over de brug komt dan zul je de persoon in kwestie zelf moeten aanspreken op de schade. Hij heeft de tractor zonder toestemming vernield, hij zal moeten betalen....
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat een kl*te situatie zeg! Ik denk dat geen enkele verzekering dit betaald. Dit zal uit de zak moeten komen van die kennis. (Is de kennis ook degene die erop gereden heeft? Dat word me niet helemaal duidelijk in je relaas)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dit is vervelend, ik begrijp dat er geen afspraken zwart op wit staan.

Hoe vervelend ook, de schade die bij het lenen van de auto ontstaat, valt onder jouw verantwoordelijkheid. Jij geeft toestemming voor het gebruiken van de auto en het risico is daarom voor jou. Jij zegt immers hier nooit toestemming voor hebben gegeven, maar dit kan je niet bewijzen. Jij bent verantwoordelijk om met bewijs materiaal te komen.

Wat ook nog een optie kan zijn, is de schade verhalen via de rechtsbijstandverzekering van je moeder. Als de tractor op haar naam staat is zei wellicht verzekerd.
Op hoeveel euro wordt de schade geschat?

Groeten,
Martijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding