Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kies je een energie maatschappij?

Ik ga straks verhuizen.
Nu heb ik Essent en alleen stroom, want gas heb ik niet, dit word namelijk geregeld door de VVE (verwarming) en ik kook elektrisch.

Straks heb ik een eigen CV en gasfornuis.
Maar ik zie nu door de bomen het bos al niet meer.

Variabele tarieven, vaste tarieven. Wat is het voordeel of het nadeel.
En als je bijvoorbeeld naar zo'n vaag bedrijf gaat, klopt het dan dat de kwaliteit minder is? Heb je dan vaker storingen?

Met vaag bedrijf bedoel ik dan bijvoorbeeld "Budget Energie" ik ken ze niet, nooit van gehoord ook.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik zie een aantal antwoorden langs komen over mijn "jaar verbruik"

Hoe moet ik dat weten/schatten?
Ik woon nu in een twee kamer appartement. Dat slecht geïsoleerd is.

Verwarming is een blokverwarming met leugenachtige meters van Ista. In de keuken douche wc en hal zit geen verwarming. Ik heb geen gasfornuis.

Ik ga straks naar een nieuwbouw woning. Met gloednieuwe goede isolatie. Begane grond met open keuken. Eerste etage met 3 kamers en een badkamer. Tweede etage met een enorme zolder.

Ik heb niets om mee te vergelijken. Hoe schat je dat in dan?

10 jaar geleden
953
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
algemeen verbruikt een huishouden 1800 gas en 4000 elektra. Het gemiddelde huishouden heeft een kind. Zolang jullie allebei fulltime werken ga je dat niet halen. Wij hebben het lang met 900/1000 gas gedaan door de goede isolatie. Nu zitten we wat hoger door meer douchen etc. Elektra zal bij jullie wel minder zijn met twee personen. Ik zou gokken op 900 gas (en minder als je in de winter alleen maar 's avonds een beetje gaat stoken tot 20 graden in de woonkamer) en elektra op 2800 (en meer als je de hele dag computers laat draaien).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Controleer of je nog gebonden bent aan een contract met Essent. Als je gebonden bent verhuist je contract eerst mee naar het nieuwe adres, zodat je geen boete betaald voor contractbreuk. Ben je niet gebonden dan kun je een "uithuizing" doorgeven aan Essent en een nieuwe verhuizing aanmelden voor je nieuwe adres bij een nieuwe leverancier.

Kijk op verschillende vergelijkingssites en maak een berekening van het door jouw geschatte jaarverbruik. In het eerste jaar profiteer je vaak van extra korting en een welkomstbonus. Daarom loont het om ieder jaar over te stappen en optimaal van aanbiedingen te profiteren. Stap altijd over via een vergelijkingssite.

Vast of variabel tarief is niet zo belangrijk, kies gewoon voor een jaarcontract met de goedkoopste aanbieding.

De kwaliteit van energieleveranciers kan alleen verschillen in klantenservice, maar niet in de kwaliteit van gas of stroom. Je hebt ook niet meer of minder gas- of stroomstoringen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De meeste consumenten zijn over het algemeen best tevreden over hun energieleverancier. Gemiddeld scoort de energieleverancier hoog met een 7,0. Budget Energie scoorde bijvoorbeeld een 7.1 in een consumentenonderzoek.

Toegevoegd na 1 dag:
Energieverbuik.
Het elektriciteitsverbruik van een gemiddeld huishouden (2,2 personen) is 3.500 kilowattuur (kWh); het gemiddelde gasverbruik bedraagt 1.600 kubieke meter.

Op de meeste vergelijkingssites kun je ook het aantal personen aangeven voor een schatting van het energieverbruik. Gebruik vervolgens op elke vergelijkingssites dezelfde schatting van het gemiddelde verbruik voor het vinden van de beste aanbiedingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Weet je HeerV, ik zou er niet meer tijd aan besteden dan puur nodig is. Misschien is het handig als je bijvoorbeeld eerst denkt over "groene" stroom, dus dat je daarop verder zoekt als je daar voor kiest?

Aan de andere kant zou ik het niet moeilijker maken dan het is, er wordt zoveel aangeboden, korting dit en lagere instap dat, over een jaar is dat weer of nog zo.

Als het kan, volgens mij moet dat kunnen, zou ik eens kijken welke bedrijven in je volgende stad/wijk/regio opereren en eventueel ook nog aan de nieuwe buren vragen waar zij voor gekozen hebben.

Zet een en ander op een rijtje en hak dan de knoop door, in de wetenschap dat je dus over een jaar kunt overstappen op een waanzinnige aanbieding/ander bedrijf.

Overigens, ik zou nooit voor een "vaag" bedrijf kiezen, maar heb toch ook problemen met van die enorme bedrijven die denken dat ze onaantastbaar zijn. Voila, het blijft moeilijk ;-)))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar gaslicht.com neem een jaarcontract en stap voortaan elk jaar over. Dat is het goedkoopst en wees niet zo bang voor die gasten. Ik zit nu een jaar bij budgetenergie en ik stap binnenkort weer over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit problemen dat er opeens iets niet meer werkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk niet, je krijgt je stroom namelijk via je netbeheerder niet via die energieboer! Je moet gewoon goed je standen bij houden en kijken of zij het goed berekenen eventueel.
Ook bij vergelijkings sites verschillen de prijzen Dus vul op verschillende sites je jaarverbruik in en kies dan de goedkoopste Het kan dus zijn dat je bij de 1 €1500 per jaar kwijt bent bij essent en bij de andere €1580 bij essent Kijk ook eens op easy switch
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding