Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan me vertellen of het financieel verstandig is om 5 uur te gaan werken als je partner fulltime werkt. ?

Ik krijg een parttime baan van 5 uur aangeboden, ik werk nu als vrijwilliger en wil graag weten of ik er qua inkomen op vooruit ga of dat ik al mijn toeslagen kwijt raak ? Wie weet daar antwoord op ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
641

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Financieel wordt het u niet aantrekkelijk gemaakt om te gaan werken.
De zorgtoeslag die u nu nog krijgt zal u gaan verliezen omdat het gezamenlijk inkomen hoger is dan € 37.145. U krijgt ook kindgebonden budget (kinderkorting) Afhankelijk van het aantal kinderen en de leeftijd is dat mogelijk zo'n € 100 per maand. Ook hierop zal u inleveren: een heel grove schatting is dan € 20 per maand minder. U kunt dat precieser berekenen door een proefberekening te maken.

Waar u echter het meeste op inlevert is de uitbetaling van de algemene heffingskorting. Die is nu € 1262 per jaar en wordt een € 1000 minder. Anders gezegd: ondanks het geringe inkomen betaalt u feitelijk wel belasting hierover. Dat is 37% gecompenseerd door enige arbeidskorting.
Het zal erop neerkomen dat u van de € 3000 waarschijnlijk slechts de helft overhoudt.

N.B: omdat de uitbetaling van de algemene heffingskorting elk jaar met 6 2/3 % wordt afgebouwd, zal het nadeel van minder overdracht elk jaar gering worden. In 2024 bestaat deze overdracht niet meer voor u.

Toegevoegd na 6 uur:
De toevoeging is een als ... dan verhaal.
ALS u een kind heeft jonger dan 12 jaar krijgt u de inkomensafhankelijke combinatiekorting bij een inkomen hoger dan zo'n € 5000. Werken tot circa € 11.000 blijft belastingvrij. De teruggave wordt steeds iets hoger. Bij dit laatste inkomen is de terugggave vrijwel gelijk aan de uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 1262 zonder inkomen.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De combinatiekorting is er om werken fiscaal te belonen. Maar voor hele kleine inkomens geldt deze korting niet. Normaal gesproken zijn inkomens uit werk tot circa € 6100 vrij van belasting (door de heffingskortingen) Omdat bij u de uitbetaling van de algemene heffingskorting minder wordt vanwege het (kleine) inkomen is er een fiscaal ongunstige situatie. Dit effect wordt nog sterker door minder recht op toeslagen. U houdt altijd nog de helft over. Inkomens hoger dan € 20.000 worden ook belast met 42% c.q. 52% belastingheffing. Als u het leuk vindt om te werken, kunt u dat gewoon doen. U behoudt dan ook werkervaring

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding