Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar terecht voor toelage Poolse collega ?

Mijn Poolse collega werd (te) ziek 3 dagen voordat haar halfjaarcontract bij een uitzendbureau afliep en deze werd niet verlengd.Omdat ze nog vrij jong is en onbekend in Nederland met deze zaken,en ik eerlijk gezegd ook niet weet hoe het exact zit, stel ik deze vraag.

Ze heeft een half jaar hier gewerkt, Uitzendbureau zegt " Kom maar terug wanneer je beter ( geopereerd) bent", maar ondertussen heeft ze geen inkomsten, terwijl de vaste kosten wel gewoon doorgaan.
Ze meldde zich bij het UWV, maar die doet niets, en het Uitzendbureau doet ook niets ( "Weg is weg" ).Fysiek is ze niet in staat vanwege een medisch probleem wat de ziekte veroorzaakt heeft, en wacht al weken op een operatie.Het opgespaarde geld wat ze vergaard heeft tijdens het werken, daar betaald ze de kosten van,. maar dat houdt ook eens op.
Bij wie moet ze zijn voor het ontvangen van een toelage? UWV of moest Tempo team ( het UZB) hier nog wat mee doen?
Ze spreekt geen Nederlands ( maar wil dit wel leren, weet alleen niet of daar externe cursussen voor worden aangeboden), maar wel redelijk Engels.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
844
ronron1212
10 jaar geleden
ze heeft heel weinig rechten zo niet geen een.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bij uitzendkrachten met een uitzendbeding eindigt de uitzendovereenkomst wanneer de uitzendkracht zich ziekmeldt bij het uitzendbureau.

Het uitzendbureau had haar vervolgens ziek moeten melden bij UWV en voor haar een Ziektewet-uitkering aan moeten aanvragen bij het UWV. (Zij was namelijk bij het uitzendbureau in dienst toen ze ziek werd.)

Als zij zich correct heeft ziekgemeld bij het uitzendbureau (gebeurd ?) , is het uitzendbureau nalatig geweest. Zij had toen (meteen) contact op moeten nemen met het UWV. Ik begrijp dat dit contact er geweest is en vindt het vreemd dat het UWV hier niets mee gedaan zou hebben. Laat a.u.b. een Nederlands sprekend iemand haar begeleiden. Ik vermoed namelijk dat er sprake is van communicatiestoornissen die een hoop geld gaan kosten. Het uitzendbureau kan een boete tegemoet zien en je collega een vertraging in de toekenning van de uitkering.

Bel (nogmaals) UWV Telefoon Werknemers 0900 - 92 94 en laat de situatie uitleggen.

(...)

"Op grond van de Ziektewet is een verzekerde die een werkgever heeft en die aanspraak maakt op ziekengeld, in het geval van ziekte verplicht dit te melden bij de werkgever. De werkgever moet vervolgens aangifte doen bij het UWV. Als de werkgever dit niet tijdig doet, kan het ziekengeld geweigerd worden tot aan de dag waarop de aangifte werd gedaan. Het UWV legt de werkgever bovendien een boete op, als de aangifte niet op de laatste werkdag wordt gedaan. Het is dus zaak een ziekmelding tijdig en goed door te geven. (...)

In fase 1 en 2 van de NBBU-cao kan het uitzendbeding van toepassing zijn. Als dit het geval is, betekent de ziekmelding van de uitzendkracht automatisch het einde van zijn uitzendovereenkomst. Omdat hij geen werkgever meer heeft om het loon tijdens zijn ziekte door te betalen, valt hij in het 'vangnet' van de algemene Ziektewet.

De uitzendonderneming meldt de uitzendkracht ziek bij het UWV, met het ziekmeldingsformulier (...). Na twee dagen wachttijd heeft de uitzendkracht doorgaans recht op een Ziektewetuitkering van het UWV. Deze bedraagt 70% van het gemiddelde loon over het voorgaande jaar. Van de twee wachtdagen wordt één wachtdag gecompenseerd door de wachtdagcompensatie, (...). Als de uitzendkracht niet ziek wordt geldt dit als een beloning in de vorm van hoger loon.

Naast de 70% Ziektewetuitkering heeft de uitzendkracht gedurende de eerste 52 weken recht op een aanvulling van 20% door de uitzendonderneming."
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar geldt dit ook voor buitenlandse uitzendkrachten?
Computoon
10 jaar geleden
Ja. Bepalend voor het recht is het werkland (en dat is Nederland) en het werknemer zijn (de ZW is immers een werknemersverzekering.) Wanneer een werknemer in het buitenland woont en in Nederland werkt, is hij automatisch verzekerd voor de Ziektewet. Je Poolse collega was werknemer voor een Nederlandse werkgever (namelijk het Nederlandse uitzendbureau) en daarom voor de ziektewet verzekerd. Zij werd ziek toen ze nog in dienst was van de werkgever. Als ziekmelding tijdig/correct enz. correct is verlopen: Nu de betaling: Wanneer zij recht zou krijgen op een uitkering volgens de ziektewet dan mag ze die in het buitenland ontvangen mits Nederland met dat land afspraken over de controle op die uitkering heeft gemaakt volgens de wet BEU. Nederland heeft deze afspraken in ieder geval met alle EU-/EER-landen en Zwitserland. Aangezien Polen lid is van de EU kan een eventuele ziektewetuitkering ook daar ontvangen worden. Wel moet zij aan alle voorwaarden voldoen waaraan ook een in Nederland woonachtige werknemer zou moeten voldoen om recht te krijgen en te houden op zo'n uitkering. (De regels van het UWV, waaronder allerlei regels rond de re-integratie.) Ik weet overigens niet hoe een en ander gaat verlopen als de ziekmelding op zich te laat is gedaan of niet correct. Zie ook http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_geen_werkgever_meer_na_1_januari_2013/ziek_en_geen_werkgever_meer/uitzendkracht_en_ziek.aspx
Computoon
10 jaar geleden
"Je Poolse collega' moet natuurlijk zijn: de Poolse collega van vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ah, dat is een duidelijke aanvulling. plusje meer dan verdiend!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding