Waar terecht voor toelage Poolse collega ?
Mijn Poolse collega werd (te) ziek 3 dagen voordat haar halfjaarcontract bij een uitzendbureau afliep en deze werd niet verlengd.Omdat ze nog vrij jong is en onbekend in Nederland met deze zaken,en ik eerlijk gezegd ook niet weet hoe het exact zit, stel ik deze vraag.
Ze heeft een half jaar hier gewerkt, Uitzendbureau zegt " Kom maar terug wanneer je beter ( geopereerd) bent", maar ondertussen heeft ze geen inkomsten, terwijl de vaste kosten wel gewoon doorgaan.
Ze meldde zich bij het UWV, maar die doet niets, en het Uitzendbureau doet ook niets ( "Weg is weg" ).Fysiek is ze niet in staat vanwege een medisch probleem wat de ziekte veroorzaakt heeft, en wacht al weken op een operatie.Het opgespaarde geld wat ze vergaard heeft tijdens het werken, daar betaald ze de kosten van,. maar dat houdt ook eens op.
Bij wie moet ze zijn voor het ontvangen van een toelage? UWV of moest Tempo team ( het UZB) hier nog wat mee doen?
Ze spreekt geen Nederlands ( maar wil dit wel leren, weet alleen niet of daar externe cursussen voor worden aangeboden), maar wel redelijk Engels.