Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gemeente maakt per ongeluk geld naar mij over en vraagt het nu terug, mag dat ?

Gemeente belt mij uit het niets op: we hebben u al een brief gestuurd, maar niets gehoord. we hebben per ongeluk geld naar u overgemaakt, of u zo vriendelijk wilt zijn dat even terug te storten.. foutje bedankt. Oh en wel binnen 2 weken anders moet ik een incassoburo regelen en de kosten daarvan zijn dan voor u.

Kan dit zomaar ? Als ik zelf verkeerd geld overmaak is het volgens mij gewoon weg tenzij de andere persoon het uit zichzelf naar mij overmaakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als het geld niet voor jou was, mogen ze dat inderdaad terugvorderen. Maar dat geldt evengoed als jij per ongeluk geld overmaakt op een verkeerd rekeningnummer.

De wet noemt zoiets een onverschuldigde betaling. Er is jou iets betaald waar niets tegenover stond en waar je geen recht op had. Je mag het geld dan niet houden omdat er geen enkele grond is waarop jij aanspraak zou kunnen maken op het geld (zie bron).

Ingewikkelder wordt het wanneer jij om de één of andere reden om aan kon nemen dat het geld wél voor jou was. Je zit bijvoorbeeld in de Bijstand en hebt een aanvraag gedaan voor een bepaalde vergoeding vanuit de bijzondere bijstand. Je hebt nog geen beschikking ontvangen, maar ziet ineens een bedrag dat ongeveer overeenkomt met het aangevraagde op je rekening, gestort door de sociale dienst. Het is dan vrij goed te begrijpen als je dan concludeert dat je aanvraag is toegekend en je de geplande aankoop doet. Maar vervolgens ontvang je twee weken later een afwijzing op je aanvraag, en nog iets later het verzoek om een per ongeluk aan jou uitgekeerd bedrag terug te betalen. Er is nu nog steeds sprake van een onverschuldigde betaling, maar het zou bij een eventuele gang naar de rechter anders kunnen uitpakken dan wanneer je kon en moest weten dat het bedrag dat je kreeg niet voor jou bedoeld was. Je handelde in het beschreven voorbeeld immers te goeder trouw.

Ik weet om eerlijk te zijn iets of de gemeente in dit geval verplicht is om jou een termijn te geven waar binnen je moet terugbetalen of dat het bedrag per direct opeisbaar is omdat het feitelijk nooit van jou was. Maar als jij in financiële nood komt omdat je het niet apart hebt gehouden, zul je waarschijnlijk op wat redelijkheid kunnen rekenen als jij je ook redelijk opstelt. In dat geval raad ik je aan om je situatie uit te leggen, aan te geven dat je wel terug wilt betalen maar dat op dit moment niet kunt, en proberen een redelijk voorstel te doen om het bedrag in termijnen terug te betalen. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat zij die brief hebben gestuurd, maar kan me voorstellen dat als daar al veel tijd overheen gegaan zou zijn, ze misschien minder geduld meer hebben.

Is de gemeente niet coulant hierin, dan raad ik je aan om advies te vragen bij het juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering. Dat laatste moet je zeker ook doen wanneer jij om begrijpelijke redenen aan hebt genomen dat het bedrag wel degelijk voor jou was en je het al hebt uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe mag de gemeente vragen om het geld terug te storten. Ook mogen ze juridische maatregelen nemen om het geld terug te vorderen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het dan ook krijgen.

Indien degene die het geld overmaakt verkeerde gegevens invoert is die zelf verantwoordelijk voor de fout. Als jij blijft volharden in het niet terug storten van het geld dan moet de gemeente bij de rechter aannemelijk maken dat ze recht hebben om het geld terug te krijgen. Als de fout bij de bank ligt dan heeft de bank echter wel het recht om het geld weer van je rekening af te schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat telefoontje echt "vanuit het niets" is? Geen brief of niks abnormaals? En dan vragen of je maar even geld wilt storten naar banknummer zus en zo? Dat kan net zo goed een oplichter zijn, dus daar hoef je niet op te reageren. Ik zou het banknummer opschrijven, en aangifte doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing