Wat doen tegen niet betalen B&B?
ik ben de uitbater van een kleine B&B.
We hadden maandag een gast die telefonisch een kamer vroeg voor 1 nacht. Bij aankomst werd de sleutel overhandigd en het ontbijt besproken. Er werd niets gevraagd of gezegd over de betaling van de kamer.
Toen we 's morgens onze verwachtte gast niet aan de ontbijttafel kregen, gingen we even checken. Geen reactie vanuit de kamer. Toen het tijdstip van uitchecken al ruim overschreden was, gingen we nogmaals kijken. Bij het openen van de (ongesloten) deur zagen we de sleutel liggen, een opgemaakt bed en geen teken van leven van de gast. Alle spullen waren weg.
Deze klant is dus weggegaan zonder te betalen.
Wat kunnen wij hieraan doen?
We beschikken enkel over een gsmnummer en camerabeelden van de ingang, waarop te zien is dat de klant in de late namiddag de kamer verliet en niet meer terugkwam, ook niet 's avonds of 's nachts. De klant bleef dus niet overnachten maar gebruikte de kamer wel van 12 tot 17u. Wat kunnen wij hieraan doen?
De verplichting tot het bijhouden van een registratie van gasten van nachtverblijven wordt
bepaald door artikel 438 van het Wetboek van Strafrecht. Deze en andere wetsartikelen die
genoemd worden in deze brief vindt u in de bijlage. Artikel 438 WvSr schrijft voor dat de houder
van het nachtverblijf:
– bij aankomst van een gast een geldig reisdocument of identiteitsbewijs verlangt en daarvan
aantekening maakt (eerste lid, onder 1e), en diens naam, beroep of betrekking, woonplaats en dag
van aankomst moet aantekenen (eerste lid, onder 2e);
– bij vertrek van de gast de dag van vertrek aantekent (eerste lid, onder 2e);
– het register op aanvraag vertoont aan de burgemeester of een door deze aangewezen
ambtenaar.
Dit voorschrift betekent dat de houder van het nachtverblijf verplicht is een identiteitsbewijs in te
zien van de gast, niet van meereizende echtgenoten, minderjarige kinderen en reisgezelschappen,
en te noteren welk identiteitsbewijs de gast heeft getoond. De houder van het nachtverblijf is op
grond van het desbetreffende artikel niet verplicht om een kopie of scan te maken van het identiteitsbewijs, noch verplicht om andere persoonsgegevens uit het identiteitsbewijs over te
schrijven, zoals het nummer van het identiteitsbewijs of een ander identificerend nummer zoals in
Nederland het sofi-nummer (vanaf 26 november 2007: BSN).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.