Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik box 3 vermogen omzetten in een lijfrentepolis?

Ik heb een vermogen in box 3 (en geen hypotheek), die ik rond mijn 65e zou willen omzetten in een lijfrente met onbeperkte duur. '
Is dat mogelijk? Zijn de jaarlijkse uitekeringen dan volledig onbelast?

Ter aanvulling: ik heb geen officieel pensioentekort.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
SimonV
10 jaar geleden
Dit zou rente uit vermogen zijn. Rente is onbelast, vermogen gewoon belast via de vermogensrendementsheffing (1,2% per jaar).
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat zo is, hoe wordt de aangegane lijfrente dan gewaardeerd? Gedurende de looptijd neemt deze af, maar hoe en wie stelt de waarde dan vast?
Computoon
10 jaar geleden
De premie voor een lijfrenteverzekering is onder voorwaarden aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Op het moment dat de verzekering tot uitkering komt, wordt loonheffing ingehouden. Het is enigszins vergelijkbaar met een pensioen.
fisbel
10 jaar geleden
@upwart:
De waarde van de lijfrente Box 1 is onbelast voor Box 3 @Computoon:
Er is geen pensioentekort volgens upwart.
Als daarmee bedoeld wordt dat er geen jaarruimte c.q. reserveringsruimte beschikbaar is, zijn de premies niet aftrekbaar.
Computoon
10 jaar geleden
Daarom ook mijn 'onder voorwaarden'.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een lijfrenteverzekering is een belastingvriendelijke pensioenspaarvorm tot 65 jaar (pensioengerechtigde leeftijd). De inleg kan, onder bepaalde voorwaarden, worden afgetrokken van de inkomstenbelasting. Er hoeft geen vermogensbelasting over het opgebouwde tegoed te worden betaald. Wanneer de lijfrente tot uitkering komt, betaal je wel inkomstenbelasting over het uitgekeerde bedrag.

U schrijft dat u geen pensioentekort hebt. Dan kunt u wel een lijfrenteproduct kopen maar de ingelegde premies zijn niet aftrekbaar. Wel verminderen de ingelegde premies uw Box 3 vermogen. Als de waarde van de polis in Box 1 zit telt het opgebouwde tegoed niet mee voor de inkomstenbelasting Box 3.

De premies zijn niet aftrekbaar als er geen of onvoldoende jaarruimte c.q. reserveringsruimte (nog beschikbare jaarruimte voorgaande 7 jaren) is.ank
Als de lijfrente tot uitkering komt moet u wel belasting betalen. Als u kunt aantonen jaarlijks de premies niet te hebben afgetrokken, kunt u de Belastingdienst verzoeken de jaarlijkse uitkeringen niet te belasten (via de zogenaamde saldomethode) Dat is nogal wat gedoe. U moet met bewijzen komen dat u de premies niet hebt afgetrokken. Dat betekent dat u gedurende soms tientallen jaren uw belastingaangiften moet bewaren.

Mijn advies zou zijn: koop geen lijfrenteproduct aan, maar spaar op een andere manier voor uw oude dag. Een financieel adviseur zou u voor advies ten dienste kunnen zijn.
Bankspaarproduct?
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Juist een bankspaarproduct geeft geen lijfrente met onbeperkte duur.
SimonV
10 jaar geleden
Zie:
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/pensioen/lijfrente/extra_informatie/banksparen-lijfrente-verschillen/ Het voordeel van een lijfrenteverzekering kan wel zijn dat je jarenlang geen vermogensrendementsheffing betaalt.
Inderdaad is het wel een gedoe te bewijzen dat je de premies nooit hebt afgetrokken.

Andere antwoorden (1)

Dat kan je doen, maar de lachende derde is de verzekeringsmaatschappij. Bij lijfrente gaat een aardig deel op aan de kosten. In feite , is mijn ervaring, is het het allerbeste zelf te sparen, maakt niet uit hoe, als het maar de optimale rente oplevert. Het kost je dan in Box III maximaal 1,2% per jaar.
Zou je echter een lijfrente uitgekeerd krijgen die na je 65e wel belast wordt, dan betaal je inkomstenbelasting en dat beging bij pakweg 15% per jaar( eerste schijf) en kan lekker oplopen want je betaalt er ook nog andere premies over.
Voordeel van de lijfrente is dat het netjes elke betaalperiode wordt uitgekeerd en nog kan doorgaan aan je nabestaande(partner etc). Heb je die niet en heb je voldoende discipline om te sparen, dan zou ik gewoon voor zelf sparen gaan. Baas in eigen bank. Heb je meer dan een ton, gewoon een nieuwe bank erbij nemen vanwege de eventuele risico's. En neem uiteraard deposito's, want sparen voor je pensioen is afblijven van de centjes; die discipline is noodzakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding