wat kan de oorzaak zijn van extreem hoog gasverbruik?
In 13 maanden tijd heb ik in mijn huidige woning een gasverbruik van over 5500m3.
Temperatuur overdag altijd 20 graden, nacht 17 graden(automatisch van 22 tot 7)
Het gaat om een iets groter dan gemiddelde hoekwoning (bj jaren 37), overal dubbelglas en rolluiken. Het enige wat de isolatie niet goed doet is schade aan de voorgevel (bovenverdieping, waar de verwarming zo goed als nooit aan staat).
Als gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen lijkt mij een verbruik van over 5000 m3 gas extreem hoog. mijn vorige wat kleine tussenwoning met enkelglas en deuren altijd open gaf me 2400m3.
De leverancier wijst cv of meter check, de cv is al door geas 2 keer gecontroleerd is. De meter gaat in de kosten lopen (particuliere huur met tijdelijk contract; 370,- eigen kosten meter-eiking). Sterker nog, op dit moment staat mijn kacheltje even op 21 graden, en de meter loopt nauwelijks! Als ik mijn gasfornuis aanzet loopt het natuurlijk iets harder maar toch niet schrikbarend tollend.
Mocht dit normaal verbruik voor deze woning blijken (hiernaar vraag ik nog bij Enexis) zou dit dan te verhalen cq te verwijzen zijn aan de eigenaar van de woning, wegens nalatig zijn van het wijzen op de hoge gaskosten. Daarmee geen energielabel te hebben mee gegeven.
Wie heeft nog enig idee waar dit verbruik aan kan liggen in een zachte 'winter' als deze? of weet en weg waar wij dit zonder kosten kunnen (laten) bekijken?
Alvast hartelijk dank vanuit naam van onze portemonnee!!
vanaf het voorjaar zou je toch echt veel minder moeten gaan verbruiken.
Hoeveel gas verstoken je buren met een vergelijkbare woning?
En u kunt natuurlijk regelmatig meterstanden opnemen/noteren om verbruik te monitoren.
zoals eerder op de avond, volgens ons thermostaat sloeg de cv wel even aan. bij het trappen gat kon ik het cv ook horen werken maar gaf de teller nauwelijks beweging. opgenomen met mijn camera 1,5 minuut : de teller begon (achter de komma) 360 en na 1,5 minuut 360,2 De cv was bezig om de temperatuur 1 graad omhoog te kruipen omdat ik dit dus ook wou controleren. zolang de cv niet werkt beweegt er nauwelijks wat (alleen een waakvlam van een geisertje in de keuken) dus groot verbruik zou dat niet zijn. Doucheverbruik is als elk ander, dagelijks totaal van ± 40 a 50 minuten voor ons alle 4.
En natuurlijk het koken, 6 pits gasfornuis waarvan tijdens het koken hooguit 3 gebruikt worden en een enkele keer 4. Helaas lijkt dit op dit moment als normaal verbruik
Alleen al in januari dit jaar was er een verbruik van 730m3
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.