Waar is het geld dat op mijn chipknip staat?
Als ik geld op mijn chipknip zet, staat dat geld - vanuit mijn standpunt gezien - op de chipknip. Bijvoorbeeld:
-- Eerst staat er € 100 op mijn bankrekening en niets op mijn chipknip.
-- Ik zet € 20 op mijn chipknip.
-- Nu staat er € 80 op mijn bankrekening en € 20 op mijn chipknip.
-- Die € 20 kan ik nu gebruiken om chip-betalingen te doen.
Maar... nu bedacht ik mij...
Currence (de eigenaar van de chipknip) kan die € 20 overal voor gebruiken. Achter de schermen zou het bovenstaande als volgt kunnen functioneren:
Wanneer ik geld op de chipknip zet, gaat dat geld in werkelijkheid (achter de schermen) naar een rekening van Currence. Ik DENK dat ik € 20 op mijn chipknip heb, maar in werkelijkheid heb ik alleen maar het recht (geen geld) om voor € 20 betalingen te doen. Currence kan mijn geld gebruiken om te beleggen, en zo winst te maken.
Als ik bijvoorbeeld € 4 betaal bij een parkeermeter, DENK ik dat die € 4 van mijn chipknip komt. In werkelijkheid (achter de schermen) maakt Currence die € 4 over van hun eigen rekening naar de rekening van de eigenaar van de parkeerautomaat.
Mijn chipsaldo staat dus in werkelijkheid op een rekening van Currence, en Currence kan daar leuke dingen mee doen. Ik merk daar niets van, want vanuit mijn gezichtspunt lijkt het net alsof het geld op mijn chipknip staat. Degene aan wie ik via een chiptransactie betaal merkt er ook niets van, want als ik chip krijgt die persoon zijn geld.
Werkt dit inderdaad zo?
Zo ja, zijn er referenties waar dit wordt beschreven?
Zo nee, waarom niet?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.