Indien mijn vader een schenking doet aan mijn zoon, en mijn vader overlijd wat is dan het gevolg van deze schenking?
Over de schenking behoeft geen belasting worden betaald omdat het is voor het realiseren van een nieuwe woning en de schenking heeft plaats gevonden in 2014.
Maar indien vader overlijd heeft dit nog invloed op de verdeling of is dit een afgesloten hoofdstuk, kunnen mijn broers daar nog rechten aan ontleden
Kijk het nou eerst even na voordat je zomaar iets roept! Het bijzondere van de belastingvrije schenking t.b.v. het kopen van een nieuwe woning (of aflossen woningschuld) is juist dat deze schenking belastingvrij is voor ….iedere schenker. D.w.z. of mijn buurman, of (suiker)oom of opa of de minister-president de schenking doet is niet van belang. En ook niet aan wie geschonken wordt. De begunstigde mag zelfs minderjarig zijn! Er is slechts 1 beperking: vooralsnog geldt de regeling uitsluitend voor 2014. De regeling is op 1 oktober 2013 overigens al ingegaan. Een notariële akte is niet eens nodig. Een onderhandse akte + melding aan de Belastingdienst volstaat. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting_doen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting_nw
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.