Schade door onterecht afgaan van brandalarm in huurhuis. Wie moet de kosten betalen?
Van het weekend is in het huurhuis van mijn moeder de brandalarm ten onrechte afgegaan. Een van de buren heeft de brandweer gebeld en die heeft de sloten geforceerd, met als gevolg dat er schade is aan de deur en sloten.
De woningcoörperatie wil de kosten van de reparatie op haar verhalen, dus die stelt haar persoonlijk aansprakelijk.
De verzekeringsadviseur zegt dat zij niet aansprakelijk is voor de schade. Zij heeft de schade niet veroorzaakt Het valt ook niet onder de inboedelverzekering, maar onder de opstalverzekering van de woningcoörperatie.
Of de brandweer een schadevergoeding wil geven weet ik nog niet, maar de kans schat ik eigenlijk op nihil in.
Wat kan je het beste in zo'n geval doen?
Toegevoegd na 25 minuten:
De brandalarm is op mijn moeders initiatief geplaatst. Dus niet door de woningbouwcoöperatie.
Gaat het dan om eenvoudige melders, die zelf zijn aangelegd, of via een installateur? Als het brandalarm onder de woningcooperatie valt, dan zullen zij meer veranderlijk hebben, lijkt me. Zeker als er niemand thuis was en er geen aanleiding was dat het systeem is afgegaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.