Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het beste in Frankrijk of in Nederland belastingaangifte doen?

Ik ben Nederlander, ik woon in Frankrijk met buitenlandse partner (geen Francaise) en kind (2e in de oven) en ik heb een Nederlandse eenmanszaak ingeschreven op het adres van mijn ouders (met toestemming). Ik heb dit jaar bijna niets verdient. En hoe zit dat met ziektekosten? Heb nu helemaal niks en mijn partner ook niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
665
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er waren en zijn geen inkomsten uit Frankrijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoe het met de belastingen in Frankrijk is, daarover kan niet oordelen. U vermeldt ook niet of er überhaupt inkomen in Frankrijk genoten wordt.

Uw inkomsten moeten in Nederland genoten worden om in Nederland belastingplichtig te zijn. Er moet een adres / kantoor in Nederland zijn. Dat adres is er kennelijk: het adres van uw ouders. In Nederland wordt de administratie gedaan en vanuit Nederland verstuur je de facturen. De activiteiten hoeven overigens niet allemaal in Nederland te worden uitgevoerd.

Het kantoor moet voorzien zijn van een werkplek (bureau, stoel, opbergruimte, computer) en je moet er post kunnen ontvangen. Als je maar heel af en toe in Nederland bent loop je een riscio dat je niet als Nederlandse onderneming wordt beschouwd.

Waarschijnlijk bent u voor uw inkomsten uit Nederland buitenlands belastingplichtig. Buitenlandse belastingplichtigen kunnen ervoor kiezen als binnenlandse belastingplichtige aangemerkt te worden. In dat geval zijn op hem de regels van toepassing die gelden voor binnenlandse belastingplichtigen. Dat betekent dat de persoon in NL belast wordt voor zijn wereldinkomen. Om dubbele belasting te voorkomen kan verzocht worden om aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.

Indien u persoonsgebonden aftrek in uw aangifte wilt opnemen zult u moeten kiezen voor binnenlandse belastingplicht. Het nadeel van deze keuze is dat u belasting moet betalen over uw wereldinkomen: het inkomen uit Nederland en Frankrijk. De aftrek ter voorkoming van dubbel betaalde belasting biedt in veel situaties te weinig soelaas.

Omdat uw onderneming niet veel heeft opgeleverd kan het zijn dat u op de verlies- en winstrekening negatief uitkomt. Het inkomen 2013 wentelt dan terug naar 2012. Als verrekening van dit negatieve inkomen niet in 2012 mogelijk is schuift het door naar 2014 en eventuele latere jaren.

In dit soort situaties is het vrijwel onontkomelijk dat u zich bij de belastingaangifte deskundig laat adviseren.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding