Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn werkgever zonder toestemming vooraf track en trace gebruiken?

Mijn werkgever spreekt mij soms aan over de routes die ik neem en ook de tijd die dat kost, mag dit of moet hij dat eerst aangeven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het doel van dat systeem is volgen en opsporen van de auto met de goederen die ermee vervoerd worden, en aangezen dat mag,en je dat ook weet m
heeft hij geen toestemming van je nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast privé hebben werknemers ook in de werksituatie een privacyrecht. De Wet Registratie Persoonsgegevens stelt grenzen aan privacy-inbreuk indien gegevens door de werkgever worden vastgelegd die tot individuele medewerkers herleidbaar zijn.

De werkgever moet duidelijk een 'gerechtvaardigd belang' hebben, dat ook niet of nauwelijks op een andere wijze gediend kan worden.
De medewerker heeft recht te weten wanneer hij of zij ‘gevolgd wordt’. Een behoorlijk reglement is dan in ieder geval een vereiste. Als een grote inbreuk op de privacy plaatsvindt, kunnen mensen beroep aantekenen bij het College Bescherming Persoonsgegevens , dat toeziet op deze wet.

Bij invoering of wijziging van zo’n systeem heeft de Ondernemingsraad instemmingsrecht : de werkgever moet schriftelijk een soort protocol voorleggen. De or kan dan vanuit de eigen bedrijfspraktijk onderzoeken welk argument gerechtvaardigd is en grenzen stellen aan het gebruik.

Uitgebreide informatie wat de werkgever wel en niet is toegestaan staat in de link hieronder van FNV-bondgenoten
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing