Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de voor- en nadelen van de salderingsregeling?

Ik kan via mijn werkgever gebruikmaken van de fiscale mogelijkheid om bepaalde kosten onbelast en premievrij vergoed te krijgen. Zo kan men bijvoorbeeld voor reiskosten woon-werkverkeer (een deel van) de eindejaarsuitkering zonder loonheffing uitbetalen.
Ik zou graag de voor- en nadelen willen weten. En dan mn de gevolgen die betrekking hebben op belasting, huursubsidie en zorgtoeslag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De kern van de salderingsregeling is, dat de werknemer kan profiteren van een onbelaste vergoeding van maximaal € 0,19 / km.

Uw werkgever biedt u de mogelijkheid om een deel van het inkomen in te ruilen voor een belastingvrije vergoeding van de reiskosten woon-werkverkeer. Deze uitruil heeft betrekking op de kilometers woon-werk waarvoor werknemer minder dan € 0,19 per kilometer vergoeding heeft ontvangen.

Het principe van de fiscale regeling is dat u een bedrag ter hoogte van de fiscale vergoeding in de vorm van een belastingvrije reisvergoeding woon-werkverkeer via de salarisbetaling ontvangt. Tegelijkertijd wordt een bedrag ter hoogte van deze belastingvrije reisvergoeding in mindering gebracht op de uit te betalen eindejaarsuitkering. U ontvangt dus netto het brutobedrag van de reiskostenvergoeding zonder er (achteraf) belasting over te moeten betalen.

Conseqenties:
* Deelname aan de fiscale regeling leidt tot verlaging van het bruto loon ter hoogte van de fiscale vergoeding op jaarbasis. Dit kan consequenties hebben voor een eventuele werkloosheidswet- of arbeidsongeschiktheidsuitkering (de uitkering wordt minder)
* Verlaging van de grondslag voor bepaalde inkomensafhankelijke uitkeringen en/of toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag. (de toeslag wordt meer)
* Deelname aan de fiscale regeling kan betekenen dat er geen recht meer bestaat op de aftrek reiskosten inkomstenbelasting bij reizen met openbaar vervoer.

N.B: Deelname aan de regeling heeft geen gevolgen voor de pensioengrondslag (tenzij de totale verlaging van het bruto loon, door uitruil, in enig jaar meer dan 30% bedraagt).
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing