Moet de accountant mijn stukken teruggeven en mijn gegevens verwijderen uit zijn bestanden?
De accountant die de administratie van mijn ex (zzp-er) deed zegt mij dat zij mijn gegevens en stukken niet kunnen toesturen, omdat zij een bewaarplicht van 7 jaar hebben.
Er is altijd apart voor mij belastingaangifte gedaan, dus het lijkt me dat deze aangiften en andere stukken aan mij toebehoren en ik daar ook verantwoordelijk voor ben. Ik heb mijn eigen bewaarplicht en zij lijken mij dus niet verantwoordelijk.
Tevens heb ik gevraagd mijn gegevens (NAW) te verwijderen uit het adressenbestand, zodat ik niet meer meega in de automatische aanvraag bij de belastingdienst. Dit op advies van de Belastingdienst zelf.
Bij de belastingdienst heb ik overigens al aangegeven dat deze accountant niet langer gemachtigd is om elektronische kopieën in mijn naam op te vragen.
De reden waarom ik mijn stukken terug wil en ik mijn adres- en andere gegevens verwijderd wil hebben bij dit accountantskantoor is de volgende.
Deze accountant is onbetrouwbaar gebleken inzake rechtszaken m.b.t. alimentatie van mijn kinderen. Hij googelt met de bedrijfscijfers van mijn ex, teneinde zo weinig mogelijk alimentatie te hoeven betalen. Zij willen ook erg graag op de hoogte blijven van mijn financiële situatie. Dat is de reden dat ik niet wil dat er nog stukken/gegevens van mij bewaard worden bij dit kantoor.
Bedankt voor jullie reactie/advies.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.