de man van mijn moeder gaat dood, wat moet zij op financieel gebied regelen?
hallo, de man van mijn moeder gaat dood, zij zijn getrouwd (7jr), wat moet mijn moeder allemaal op financieel gebied regelen? ze zijn beiden met pensioen. nu zijn er ook andere kinderen in het spel van hem, en 1 kind geeft aan, dat ze dan maar moeten scheiden. ik vind dat een raar voorstel, omdat er mensen zijn die zelfs nog aan sterfbed trouwen. maar misschien zie ik iets over het hoofd. graag zou ik advies willen? is er een site waar ik al die info kan halen? ik hoor het graag. alvast bedankt.
Daarbij lijkt het erop dat je moeder onzeker is over de financiën en jij ook.
Kaart dit aan bij de man en laat dat een eerste punt zijn waar de aandacht naar uit gaat. Waarschijnlijk zul je iemand van buiten moeten betrekken die vooral een vriend/kennis is van hun beiden of een onafhankelijk adviseur (betaald door moeder+man). Tot nu toe zijn er al enkele fouten gemaakt maar die zijn bij te sturen:
- je moeder heeft zichzelf nog geen ondersteuning geregeld voor de financiële zaken die geregeld moeten gaan worden
- er is om financiële redenen een scheidingsvoorstel gedaan. Dat kan op zich maar dat moet dan komen vanuit je moeder + haar man en dus niet vanuit welke ander dan ook. Daarmee is vertrouwen in de waagschaal gezet.
- Dat voorstel bevatte geen klip en klare uiteenzetting van álle consequenties. Dat hoort een uitvoerig epistel te zijn. De conclusie moet bovendien zijn dat iedereen er beter van wordt want het financiële voordeel moet uiteraard eerlijk verdeeld worden. Er dient ook in te staan hoe je moeder verder kan leven in het huis zolang ze dat zelf wil en hoe alle erfgenamen tenminste datgene krijgen dat ze zonder scheiding ook zouden krijgen
- de man vraagt zijn zoon om advies. Hij dient echter te zorgen voor het volledig betrekken van je moeder en alle kinderen daarbij. Zo moet het vertrouwen komen.
Vraag is wel even of nu alleen de échte kinderen een vordering voor hun kindsdeel op moeder krijgen of ook noukster zelf. Wsl niet want het betreft niet haar vader. Dan zou het iets anders zijn:
Moeder houdt beschikking over huis en andere bezittingen. Als zij overlijdt wordt bezien hoe groot het vermogen dan is, waarbij de vorderingen worden afgetrokken. Het restant gaat dan alleen naar noukster.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.