Op de veemarkt wordt nog steeds in guldens over de prijs van koeien onderhandeld. Mag dit??
Veehouders willen dit eigenlijk niet, maar de handelaren varen er wel bij en houden graag aan de gulden vast. Dit gaat ten koste van de markt, die immers op deze manier gerelateerd blijft aan een niet bestaande munt. Wat vinden jullie?
Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben geen econoom, maar heb 't gevoel dat er iets niet klopt aan deze manier van handel drijven. Punt is dat uitgegaan wordt van een koers die al lang niet meer marktconform is. Ik bedoel: als de gulden nog zou bestaan, zou deze niet meer waard zijn wat hij waard was op 't moment dat 'ie werd opgeheven. Vergelijk het met een krop sla: als je terugrekent naar guldens wat je er nu in euro's voor betaalt, zou je dat in 2001 nooit voor een krop sla betaald hebben! Toch doen de handelaren dat wel met koeien: ze geven in guldens aan wat de koe waard is. Maar in feite is dat de waarde van 2001. Ik kan het niet goed uitleggen, maar hoop dat iemand anders hier dat wel kan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.