Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe uitlezen bestuurderspas freelancer?

Ik ben een freelancer in het licht en geluid en heb mijn C rijbewijs met code 95.

Als ik in een vrachtwagen rij ben ik dan verplicht deze uit te lezen en te bewaren in deze situatie? Zo ja hoe lees ik deze uit? Moet ik hiervoor een apparaat voor aanschaffen?

Ik zie bij veel collega's dat zij dit niet doen, maar niemand weet het echt duidelijk.

Ben ik ook verplicht om hiervan een uitdraai bij me te hebben? heb op dit moment alleen een kvk en var verklaring bij me.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je vrachtwagen een totale massa heeft van meer dan 3500 kg dan is een tachograaf verplicht. Ook als je geen vervoersopdrachten voor derden uitvoert en alleen eigen materiaal vervoert.
Er zijn echter uitzonderingen die je vrijstellen van de tachograafplicht, maar die zijn wel heel beperkt. Zo zijn vrachtauto's in dienst van radio-en TV omroepen vrijgesteld maar onder voorwaarden.

Zie deze link: http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/bus/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/registratie_rij_en_rusttijden_door_een_tachograaf/

Dus moet je wel degelijk periodiek de bestuurderskaart uitlezen (minimaal 1 x per 28 dagen) en minimaal 1 x in de 90 dagen de tachograaf zelf.

Hiervoor moet je speciale uitleesapparatuur kopen die zowel de kaart als de tachograaf uit kan lezen en de data daarvan naar een pc kan overzetten. Op de pc moet je dan een IVW goedgekeurd programma hebben dat de data bewaart en, bij controle, deze data beschikbaar maakt voor de controlerende instantie.
Deze progammatuur wordt meestal meegeleverd met de uitleesapparatuur.
Voor de uitleesapparatuur kun je terecht bij de leverancier van de vrachtwagen of bij de betreffende fabrikant van de tachograaf.

Het niet naleven van de tachograafplicht wordt gezien als een economisch delict en kan voor de ondernemer heel duur uitpakken!!! Sommige overtredingen worden gezien als misdrijf waar zeer zware sancties op staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding