Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

20 jaar, ZWANGER, thuiswonend en geen vaste baan. Wat zijn me rechten?

ik ben 20 jaar, 5 weken zwanger... Ik woon thuis bij me vader die rondkomt van een uitkering. Ik werk freelance thuis. Me vriend studeert en woont ook nog thuis. Wat zijn mijn rechten? Alles is per 1januari 2013 veranderd qua uitkeringen heb ik gehoord.. Ik ben bang dat ik geen recht heb op iets. Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan toch nu iig een baan zoeken voor 6/7 maanden... En als je je best mag je misschien na je zwangerschap terug komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet ook natuurlijk na gaan denken. wat kan jij je kind gaan bieden? heb je wat te bieden? klinkt misschien rot maar een kind krijgen is niet alles. onthoud goed dat een kind zo'n 200 euro per week ken gaan kosten, sta je mentaal sterk in je schonen? ben je stress bestendig? is je leefsituatie op orde? heb je schulden , bewindvoering of wsnp zijn de rechten echter anders. want je moet ruimte hebben voor een kind , je moet financieel alles op orde kunnen hebben. kinderen groeien als kool, en je komt 3x tot 6x per nacht uit je bed te komen. daarbij studeert je vriend, heeft hij dan een inkomen? want met een freelance en een uitkeringkje van je vader gaat het hem niet worden, buiten dat moet je ook zeker van zijn dat je het kind wilt want heb jij al een relatie breuk met je vriend of is er ooit iets voorgevallen waarbij de relatie aan een zijde draadje hangt, kan ik je vertellen dat het geen succesvolle toekomst gaat worden, want je zit 18 jaar eraan vast zowel aan de vriend en de kind. dus denk goed naar waar je aan begint, en vele meiden die nog thuis wonen rondom 20 jaar staan niet sterk in hun schoenen omdat ze nog altijd afhankelijk zijn van hun ouder(s) dat is al punt 1 niet goed. wanneer je een eigen woning hebt , financiële plaatje goed geregeld hebt, dan leef je ook meer stressvrij. als ik je verhaaltje zo leest is het geen strak plan om aan kinderen te beginnen. want dit gaat fout lopen. en heb je de jeugdzorg snel aan je kont hangen. en geloof me die zijn niet tolerance. ik weet dat je hier niet op zit te wachten. maar ga je geen hoop geven die er niet is. want het gaat wel om het belang van je kind of om je eigen belang. dus die keuzes moet je zelf dan maken. ik zou eerst zorgen dat jullie eens samen gaan wonen. ik weet niet hoe lang jullie met elkaar gaan. maar ga eerst eens op zoek om samen te gaan wonen. mocht dat goed verlopen, kan je alsnog aan kinderen beginnen. maar in deze situatie die ik nu zie. nee meid raad ik het jullie echt af! tenzij je bereid bent voor de eventuele gevolgen die met zich mee brengen, maar onthoud goed.. het kind zelf kan hier niks aan doen. en je kunt het der niet verwijten, buiten dat kan je het niemand verwijten want jullie zijn beide fout geweest en onoplettendheid geweest bij de gemeenschap. en wie onveilig doet mag de consequenties daarvan dragen. heel veel succes en zou zeker eerst eens nadenken of het wel zo'n goed idee is. betreft rechten. het is en blijft jullie kind.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je bent 20 jaar en dus hoor je voor jezelf te kunnen zorgen.
Dat doe je nu blijkbaar ook met je freelance werk.
Daar verandert een zwangerschap niks aan.
Zwanger zijn wil toch niet zeggen dat je niet kan werken?
Dus wat bedoel je met rechten?

Rechten op een eventuele bijstandsuitkering vind je hier:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-bijstandsuitkering.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je wel of niet recht hebt op "iets" hangt af van de omstandigheden.

Allereerst: je schrijft dat je freelance thuis werkt. Ben je resultaatgenieter of ben je ondernemer? In dat laatste geval heb je mogelijk recht op Zelfstandig en Zwanger-regeling (ZEZ). Met deze regeling is er gedurende 16 weken een betaald zwangerschapsverlof. De hoogte van de uitkering hangt af van het aantal uren dat je aan je onderneming besteedt. De ZEZ wordt uitgevoerd door het UWV.

Daarnaast: als je niet in je levensonderhoud kan voorzien dan kan je een beroep doen op de bijstand. Die kan je aanvragen bij de gemeente. Het gemakkelijkste is om daar gewoon direct contact mee op te nemen: de gemeente bepaalt immers veel van het beleid. Wat ik wel kan zeggen is dat je in principe zelfstandig recht kan hebben op een bijstandsuitkering. Er was in 2012 een korte periode dat het recht getoetst werd aan een gezinsinkomen, maar deze regels zijn teruggedraaid. Je moet je wel realiseren dat zwangerschap en ouderschap je niet ontslaan van de inspanningsplicht voor de bijstand: je moet voor en na je bevalling je best doen om full-time aan de slag te gaan. Omdat je jonger dan 27 bent dan kan dit ook betekenen dat je (weer) terug naar school gaat.

Nog een noot: als je inderdaad zelfstandige bent dan krijg je mogelijk te maken met de BBZ, een speciale bijstandsregeling voor zelfstandigen. De gemeente zal dit ook beoordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Goed antwoord met handige informatie. Alleen is het volgens mij niet de gemeente die het beleid op het gebied van de bijstand bepaalt. Dat zijn toch de nationale regering en het parlement? De gemeente is uitvoerder van dat (landelijke) beleid en neemt -dat is wel juist- de besluiten in individuele gevallen (op basis van de nationale wetgeving).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt dat Den Haag het grootste deel van de regelgeving rondom de bijstand vastgelegd heeft (naar de mening van de gemeente schieten ze daarin weleens door), maar in de uitvoering zit toch wel grote verschillen tussen gemeenten onderling. Juist omdat vraagsteller in een situatie zit waarin een aantal zaken door elkaar lopen (nl. ondernemer/freelancer, onder 27, zwanger) is het het beste om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen welke specifieke beleidsregels de gemeente heeft opgesteld.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image