Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat kredietkaartbetalingen bij een Franse péage zoveel sneller gaan dan in een winkel of restaurant?

Ik was in Frankrijk. Daar heb ik gedurende heenreis, verblijf en terugreis vrij vaak de péage (tolweg) gebruikt. Meestal heb ik met mijn kredietkaart betaald, omdat dat het makkelijkste ging.

Mij viel op dat de betaling supersnel ging. Ik stopte de kaart in de gleuf, hij werd naar binnen gezogen, en kwam er binnen een halve seconde (!) weer uit. Vervolgens ging de slagboom open en kon ik doorrijden.

Als ik dit vergelijk met hoe het in een winkel, benzinestation of restaurant gaat, is dat een wereld van verschil. Daar moet je vaak tien tot maar liefst dertig seconden wachten voordat er iets gebeurt.

Wat is de oorzaak van dat grote verschil?
 

Cryofiel
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Omdat het bedrag vast staat worden alleen je gegevens snel overgenomen van je kaart. De daadwerkelijke betaling wordt afgerond als jij alweer wat kilometers verder bent. Het is zeg maar zoiets als chippen alleen zonder bevestiging.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Interessant. Betekent dat dat de péage het risico neemt dat mijn kredietkaart ongeldig is, of dat ik mijn bestedingslimiet al heb bereikt? En dat de procedure bij een winkel, tankstation of restaurant zoveel langer duurt omdat zij dat risico NIET willen nemen, en dus eerst wachten op bevestiging dat de betaling daadwerkelijk is gelukt?
dudemeister
11 jaar geleden
van een site geplukt:
Uiteindelijk vermoed ik dat hier niet zozeer sprake is van lokale wetgeving, maar veel meer van contractuele afspraken tussen de uitgevende instelling van een kaart en degene die de betaling ontvangt. Als een gewone ondernemer betalingen via een kaart wil accepteren, kan hij niet anders dan tekenen bij het kruisje als het gaat om de veiligheidseisen van de uitgevende instelling. Oftewel: chip en pin. Maar tolmaatschappijen verwerken veel betalingsverkeer, en de uitgevende instellingen pikken daar graag een graantje van mee. En dus hebben de tolmaatschappijen een aardige onderhandelingspositie tegenover de uitgevende instellingen. Als een tolmaatschappij wil dat kan worden betaald zonder pin (omwille van de afhandelingssnelheid), wil een uitgevende instelling daar wel over nadenken. Daarom zie je dat een algemene veiligheidsstandaard als de pincode bij de creditcard-betaling op tolwegen zijn entree nog niet heeft gemaakt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image