Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een cassière nieuwe (voor haar onbekende) biljetten weigeren?

Ik vandaag bij de winkel en betaalde met het nieuwe 5 euro biljet. De cassière weigerde het aan te nemen. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een wettelijk betaalmiddel mag niet worden geweigerd. Je zou dus ook 500 euro mogen afrekenen met enkel 5 cent muntjes. De cassiere kan het briefje ook geweigerd hebben met de verdenking dat het vals geld was. In dat geval mag de winkel het geld weigeren lijkt me. Zelf sta ik ook geregeld achter de kassa en ik zou bij verdenking van vals geld het briefje inderdaad weigeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
500 euro in 5 cent muntjes, dat zijn 10.000 muntjes! In mijn economieboek op de middelbare school stond, dat men zoiets wèl mocht weigeren. Het is dan wel een wettelijk betaalmiddel, maar het moet allemaal wel redelijk blijven. Niemand zal bereid zijn "even" 10.000 muntjes na te tellen! Je antwoord is verder overigens wel correct, naar mijn idee. Wel ben ik van mening dat de winkels (en de cassières) er inmiddels toch wel van op de hoogte zouden moeten zijn, dat er op 2 mei 2013 een nieuw biljet van 5 euro is uitgegeven. Daar is voldoende over bekendgemaakt in de media.
Computoon
11 jaar geleden
Op de site van het hoofdbedrijfschap detailhandel staat dit: "De euromunten, evenals de eurobankbiljetten zijn de enige betaalmiddelen die de hoedanigheid hebben van een wettig betaalmiddel. U bent echter niet verplicht om voor één betaling meer dan 50 muntstukken aan te nemen. Voor bankbiljetten geldt dat niet." http://www.hbd.nl/pages/71/Onderwerpen/Betalingsverkeer/Contant-betalen.html Uiteraard kan een winkel de bekende stickers bij de kassa opplakken dat hij bepaalde bankbiljetten (vaak euro 100.- en hoger) niet accepteert. Begrijpelijk als de zaak een hoog risico loopt op overvallen maar ook om te voorkomen dat men snel door het wisselgeld heen is. Of verlies loopt door het teruggeven van 'goed' geld op een vals biljet. Zo kan hij ook met een sticker bij de kassa kenbaar maken dat contante betalingen worden afgerond op het dichtstbijzijnde veelvoud van 0,05.

Andere antwoorden (2)

Neen.

Ze mag alleen een biljet weigeren als ze vermoed dat er fraude (vals geld) in het spel is.

In een dergelijk geval kan men verzoeken om de hoofdcassiere of de bedrijfsleider (eigenaar) van de winkel om uw naam gezuiverd te krijgen, de cassiere beticht u min of meer van uitgifte van vals geld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag. Mits de winkelier duidelijk aangeeft dat je bepaalde betaalmiddelen niet mag gebruiken in zijn zaak. (Ik betwijfel of daarvan in dit geval sprake is.)

"Met een wettig betaalmiddel kunt u goederen of diensten betalen, bijvoorbeeld met geld (biljetten en munten), een chipknip of pinpas. Maar de wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier moet wel duidelijk aangeven als u bepaalde betaalmiddelen niet kunt gebruiken.

Contant geld weigeren

Dat een winkelier bepaalde munten of biljetten kan weigeren is niet wettelijk geregeld. De winkelier bepaalt dit zelf. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers. 2 voorbeelden:
Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het bedrag wordt afgerond.

Alleen met chipknip betalen

Soms kunt u alleen met chipknip betalen. Zo kiezen sommige gemeenten er bijvoorbeeld voor om parkeerautomaten neer te zetten die alleen een chipknip accepteren.

Extra kosten bij contant betalen

Soms worden extra kosten berekend als u met contant geld wilt betalen. Zo kan uw werkgever bepalen dat u in de kantine alleen met een chipknip of pinpas kunt betalen. Als u dan toch met contant geld betaalt, mag uw werkgever strafkosten opleggen. Uw werkgever moet dit dan wel van tevoren aangeven.

Betalen met herdenkingsmunten en verzamelaarsmunten

Naast gewone euromunten zijn er herdenkingsmunten en verzamelaarsmunten in omloop. Een herdenkingsmunt heeft een waarde van € 2 en is een wettig betaalmiddel in de hele Europese Unie. Zij zien er aan de muntzijde hetzelfde uit als gewone munten van € 2, maar herinneren op de nationale zijde aan een bijzondere gebeurtenis. Een verzamelaarsmunt heeft meestal een waarde van € 5 of € 10. Deze munten zijn alleen in het land van uitgifte een wettig betaalmiddel.

Rol overheid chippen en pinnen

De overheid stimuleert het gebruik van de chipknip en de pinpas niet. Het bieden van mogelijkheden om elektronisch te betalen, zoals chippen en pinnen, is een zaak van de banken. De overheid heeft alleen een wetgevende en toezichthoudende functie. "
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook te zeggen met mijn "mits..." in de eerste alinea. De winkelier is niet verplicht betaalmiddelen te accepteren waarvan hij vooraf aangegeven heeft dat hij ze niet accepteert, ook al zijn ze wettig betaalmiddel. In feite weigert hij ze dan. Ik kan me overigens niet voorstellen, dat er op dit moment een winkelier in ons land is die een sticker heeft waarop het nieuwe 5-euro biljet is afgebeeld met de mededeling dat hij dit weigert. De caissière in de vraag van vraagsteller had beter navraag kunnen doen bij de hoofdcassière of de bedrijfsleider.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image