Kan ik beslaglegging inboedel voorkomen?
Door omstandigheden zit ik lichtelijk in de problemen met een hypotheekschuld uit het verleden. De schuld die hier nog op rest is bijna een ton, en dus niet zomaar 1,2,3 op te hoesten. Dit verwacht de bank echter wel van mij, en zij dringen aan op betalen van een minimaal bedrag per maand (minimaal bij hen is 200,-). Dit kan ik niet, heb dit ook aangegeven. De sociale dienst heeft beslagvrije voet voor mij uitgerekend bij loonbeslag, en hier zit ik net iets boven. Ze kunnen dus elke maand (of week) bij mijn werkgever een bedrag wegtrekken. Dit is echter niet goed genoeg voor de bank, vandaag gooiden zij een brief op de mat dat, als ik niet per ommegaande het bedrag (dus bijna 100.000,-) op kantoor van de deurwaarder kom voldoen, zij met officier van justitie en slotenmaker zich toegang verlenen tot mijn huis en beslag leggen op de inboedel. Nou heb ik liever geen gefriemel hier aan de deur, en bovendien valt hier niets van waarde te halen. Behalve mijn auto, maar die heb ik nodig om naar mijn werk te gaan.
Nu wil ik morgen contact opnemen met de deurwaarder op hem voor te stellen dan maar beslag te leggen op mijn loon, dit is beter dan dat ze hier de hele inboedel leegtrekken (en die inboedel brengt ook lang niet zoveel op). Is dit een mogelijkheid?
"1.
Indien een schuldenaar bij het verrichten van een onverplichte rechtshandeling wist of behoorde te weten dat daarvan benadeling van een of meer schuldeisers in hun verhaalsmogelijkheden het gevolg zou zijn, is de rechtshandeling vernietigbaar en kan de vernietigingsgrond worden ingeroepen door iedere door de rechtshandeling in zijn verhaalsmogelijkheden benadeelde schuldeiser, onverschillig of zijn vordering vóór of na de handeling is ontstaan. "
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.