Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen debet en credit?

Ik heb een onbetaalde factuur. Plaats ik dat aan de debet of credit kant van de balans?

Op het moment dat ik de betaling heb ontvangen, dan komt dit aan de andere kant van de balans te staan en is het totaal op 0.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

debet zijn de uitgaven en credit de inkomsten. een nog te ontvangen bedrag kan je al bij de credit kant zetten.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik begrijp dat het een factuur die is die jezelf hebt verstuurd.

Op het moment dat je de factuur hebt gemaakt, is er geboekt:

Debiteur ...
Aan omzet ...
Aan BTW ...

De factuur staat (zolang hij niet betaald is) DEBET. Het is immers een vordering.

Op het moment dat de factuur volledig betaald wordt, wordt geboekt:

BANK (of KAS) ...
Aan debiteuren ...

Na deze boeking is deze debiteurenpositie per saldo 0.
Het ontvangen bedrag is dan namelijk weggevallen tegen het openstaande bedrag.
Computoon
12 jaar geleden
Op de balans zijn er twee verschillende kanten; de activa kant (oftewel de debetkant) en de passiva kant (oftewel de creditkant). De activa kan men meestal aan de linkerkant van de balans terugvinden. Het begrip activa kan je opvatten als: 'Wat heb ik met het geld gedaan?' 'Hoe heb ik mijn aangewende vermogen gebruikt?' Aan deze kant van de balans kan je dingen terugvinden als: vaste activa (gebouw, grond enz.), vlottende activa (voorraad, inventaris, debiteuren enz.) en liquide activa (kas, bank enz.). Aan de rechterkant van de balans, de passiva kant, kan je zien hoe je de dingen die links op je balans staan hebt gefinancierd. Over het algemeen kan je hier de volgende posten op terugvinden: eigen vermogen (winst, reserves, geplaatste aandelen), kort vreemd vermogen (rekening courant-krediet, crediteuren enz.), en lang vreemd vermogen (onderhandse lening, hypothecaire lening enz.). Het kort vreemd vermogen en het lang vreemd vermogen zijn schulden die je aan bepaalde personen of instanties hebt; je hebt geld van ze geleend, het eigen vermogen is van jezelf.

De debetkant is dus de plaats waarop je kan zien wat je met het aangewende vermogen hebt gedaan. De creditkant laat zien waar dit vermogen vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing