Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om aanschafwaarde van een gebouw te berekenen zonder aanschafwaarde maar dan met de levensduur en restwaarde?

Ik heb net een M&O Toets gehad en kregen we een vraag om de balanswaarde te berekenen van een gebouw - zonder dat de aanschafwaarde vermeld is-.

Gebouwen zijn begin 2005 aangeschaft. Levensduur is 6 jaar en restwaarde is 12000 (of 15000 ben ik al gauw vergeten). Vraag luidt: wat is de balanswaarde van de gebouwen op 31/12/2007 (dus na 3 jaren)?

Ik heb namelijk afschrijvingen nog nooit op zo een manier moeten berekenen (ook niet in het werkboek)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

In feite heb je een vergelijking met 2 onbekenden: je hebt én de aanschafwaarde niet én het afschrijvingsbedrag niet:
((x - 15.000)/ 6) = y waarbij x de aanschafwaarde is en y de afschrijvingstermijn/jaar.

Die is niet op te lossen.

Als je het afschrijvingsbedrag had was de aanschafwaarde wel te berekenen, als ook de levensduur en de restwaarde gegeven zijn.

Was misschien ook nog het afschrijvingsbedrag/jaar ergens gegeven?

Toegevoegd na 4 minuten:
Als gegeven was dat de restwaarde een bepaald percentage van de aanschafprijs was, dan was het vraagstuk natuurlijk ook op te lossen.
Computoon
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing