Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat word bedoelt met werktijden ?

Volgens het werktijdenbesluit mag ik per dag maar 12 uur werken.
Ik werk nu voor mijn baas dus 8 uur en omdat hij voor mij geen werk in de buurt heeft moet ik dus smorgen en savonds dus nog eens 2x 1,5 uur reizen en ik heb 45 minuten puze per dag.
Hiermee kom ik totaal op 11 uur en 45 minuten.
Worden nu de werkelijke werkuren geteld of de uren dat ik van huis af ben ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
957

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het gaat om de echte werkuren, dus in jouw geval 8 uur.

Het zou wat anders zijn als er in je contract een duidelijk, vast werkadres werd genoemd, en daar plotseling van zou worden afgeweken (maar daar weet ik de regels niet precies voor).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je pauze van 45 minuten is geen werktijd maar dat is je tijd om te kunnen eten en even te rusten. Reistijd is geen werktijd of het moet in je contract specifiek zijn vermeld en die kans is zeer klein. Je werk dus 8 uur per dag en niet meer. Het werktijdenbesluit benoemd de maximale uren die je zou mogen werken. Maar dat is weer iets anders jij hebt een contract voor 40 uur en dat werk je ook met 8 uur per dag 5 dagen in de week.
(Lees meer...)
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat doen ze toch ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron bedoelt dat je pauze en reistijd geen werktijd is.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja Pelle dat klopt hij werkt 8 uur per dag en niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijke uitleg Ronron, eten doe je in je eigen tijd, niet in de tijd van de baas, ook het reizen ernaar toe, doe je in je eigen tijd.
ronron1212
11 jaar geleden
Crea er staat toch duidelijk dat pauze en reistijd geen werktijd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron: crea ZEGT ook dat je uitleg duidelijk is.....
ronron1212
11 jaar geleden
wanneer valt dat onder het gezag van de werkgever woonwerkverkeer?
De tijd die u nodig hebt om van uw woonadres naar uw werkadres te komen (en andersom), telt niet als werktijd. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en de standplaats niet mee voor het maximale aantal rijuren per dag.
Wel werktijd onder gezag werkgever

Als u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uitvoert onder het gezag van uw werkgever, telt de rit wel als werktijd.
Bijvoorbeeld als u met een bestelbusje van het bedrijf van huis vertrekt.
Als je een vaste langdurige werkplek buiten het bedrijf hebt gekregen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Toevoeging:

In deze dienen we wel onderscheid te maken tussen, werk tijd en betaalde tijd.
De pauze is geen werktijd maar telt wel mee in het totaal van de maximale werkuren die je per dag mag maken.
Een dienst kan enkel onderbroken worden door een rust die minimaal 11 uur duurt. (dus geen korte pauze)

Hier even een korte beschrijving van de minimale rusten en maximale werktijden. http://www.arbeidstijdenwet.nl/files/samenvatting-atw_nl_10112010.pdf

Overigens is wat wel en niet onder betaalde tijd valt ook nog CAO onderhevig. In meerdere branches valt de pauze WEL onder werktijd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding