kan ik bij mijn vriend wonen zonder dat de huisbaas dit weet?
Hallo, omdat ik niet meer kon rondkomen heb ik mijn studentenkamer opgezegd en ben ik bij mijn vriend ingetrokken (we wonen in dezelfde gemeente). Ik heb me gisteren ingeschreven op zijn adres bij de gemeente, maar kreeg vandaag een telefoontje. ik moet me laten inschrijven als medebewoner van mijn vriend's woning bij de woningbouw, wil ik bij hem wonen.
Ik wil dit niet, omdat ik niet weet of de huisbaas wel wil dat er meerdere mensen in één "kamer" wonen en omdat ik bang ben dat de huur dan hoger wordt (de huur is inclusief gwl). Het is ook maar voor een paar maandjes.
Ik wil me echter ook niet weer inschrijven op het adres van mijn ouders, aangezien ik daar gewoonweg niet meer woon en ik meebetaal aan de huur en boodschappen van mijn vriend. Ik vind dus dat ik wel recht heb op uitwonende studiefinanciering.
Een bevriend stel van ons heeft hetzelfde gedaan als wij, maar zij moesten niet al deze stappen doorlopen. Hun kamer staat gewoon op één naam. Zij moesten bij het inschrijven nieteens een huurcontract laten zien. Ik vind het dus ook nogal apart dat ik dit wel allemaal moet doen.
Hoe los ik dit op? Kan ik gewoon zijn contract laten zien aan de gemeente en zeggen dat ik medebewoner ben, of moet ik dat echt kunnen aantonen?
Mijn vriend ontvangt trouwens geen huurtoeslag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.