Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gastouders die geen ondernemer zijn sluiten een aparte WA-verzekering af: is dit echt nodig naast hun eigen WA-verzekering voor particulieren?

Stel je bent opa en oma van je kleinkinderen en tijdens de oppas-uren ontstaat verhaalbare schade. Wie is nu aansprakelijk voor gedragingen van de kindertjes: opa en/of oma of degenen die het ouderlijk gezag hebben? Stel opa, kan hij dan geen beroep doen op zijn particuliere WA en zo niet, waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

de ouders van de kinderen zullen in eerste instantie aansprakelijk zijn. Dit is altijd zo tot en met hun 14e jaar. Onder de gezinsdekking vallen onder andere u, uw partner, uw minderjarige kinderen en uw meerderjarige inwonende kinderen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent als kind automatisch verzekerd via de WA van je ouders. Dus de ouders zijn aansprakelijk.

"Minderjarige kinderen zijn altijd meeverzekerd, ook als ze niet thuis wonen.
Meerderjarige kinderen zijn meeverzekerd als ze thuis wonen of buitenshuis wonen in verband met studie"

Toegevoegd na 3 uur:
Maar als er een oppas contract is, werkt het weer anders. Als je ondernemer bent, neem je "verantwoordelijkheid" over.
Dit is niet het geval als kinderen gewoon bij oma en opa zijn. Maar als er als een bedrijf op de kinderen gepast wordt werkt het anders. Dit bedrijf (ondernemer) moet wel een aparte verzekering hebben.

Het is net zoiets als paardrijden. Ik rij paard. Ik ben WA verzekerd, maak ik brokken is dit verzekerd.

Maar: rijd ik in een les, op een lespaard, dan krijg ik les van iemand die verzekerd is voor mijn brokken. Veroorzaak ik schade (stel ik rijd iemand omver, tegen auto aan bij buitenrit) dan gaat dit via de verzekering van de gene die les geeft (en gediplomeerd is +verzekerd)

De gene die les geeft is een (gediplomeerde) ondernemer die zich moet verzekeren voor de lesklanten.

De (gediplomeerde)oppas moet zich verzekeren voor de oppaskinderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing