Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe gaan ze de zorgpremie berekenen?

Er is nu besloten dat de zorgpremie en eigenrisico inkomensafhankelijk zal worden.
Ik vraag mij nu af hoe ze dit willen gaan berekenen. Er zijn ook mensen die een wisselend loon hebben, moeten die dan elke maand verschillende premie betalen? En datzelfde voor het eigen risico.
Momenteel heb ik een uitkering, maar stel ik krijg in april werk, moet ik dan ineens meer gaan betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
638
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk nog niet bekend.
Reken maar op een basispremie die nagenoeg even hoog is als de huidige premies, en een hogere premie naar mate je meer verdiend. Behalve als je meer dan vijf ton verdiend, dan verdien je een uitzondering...
ronron1212
12 jaar geleden
bron adriek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde als dat ze nu zorgtoeslag en huurtoeslag etc berekenen. Op basis van het inkomen van vorig jaar met een voorlopige teruggave en een definitieve.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron, je hoeft geen bron te geven als je begint met 'dat is natuurlijk nog niet bekend' en een 'reken maar op'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, hoe gaan ze dat dan doen met de verschillende zorgverzekeraars? Die hebben ook allemaal verschillende hoogten van premie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent dit dat je binnen een gezin van 3 mensen die een inkomen hebben, verschillende bedragen aan premies gaat betalen afhankelijk van elk inkomen afzonderlijk?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De uitwerking is nog niet bekend maar heel moeilijk hoeft het niet te zijn.
Voor werknemers: als bekend is welke 'looncomponenten' meetellen voor de bepaling van de zorgpremie en als ook het percentage bekend is, dan kan dat relatief ingebouwd worden in een salarisberekeningsprogramma. Ook het eigen risico kun je softwarematig inbouwen. Voor de software-ontwikkelaars zou het wel handig zijn als onze overheid niet 'last minute' vertelt hoe ze het graag zou willen.
Voor zelfstandigen zou men kunnen werken met het systeem van voorlopige aanslagen en een eindafrekening.

Toegevoegd na 28 seconden:
relatief -> relatief eenvoudig
(Lees meer...)
Computoon
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding