Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is gebruikelijk als kostenverdeling als je samenwoont?

Samenwoont met je partner, huis is van hem, blijft van hem. Als ik voltijd werk verdien ik ongeveer 40% van zijn salaris. Hoe kan je de kosten dan goed verdelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

Mijn vriendin en ik.gooien onze inkomens bij elkaar en hebben dus.geen "jou geld, mijn geld"

zo zouden jullie het ook kunnen doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samen wonen, samen leven, samen delen. Je gooit in principe het geld op één hoop en koopt en betaalt daarvan wat nodig is. Vormen jullie nog niet echt een eenheid of ben je maar weinig zeker van een lange toekomst samen, of is één van jullie financieel nog weinig betrouwbaar, dan kun je eventueel naar rato 'zakgeld' toekennen, maar op de lange, lange duur ben je het best uit als je een gezamenlijke huishouding ook gewoon gezamenlijk betaalt, samen koopt, samen leeft, samen uitgeeft, samen spaart. Als je je hele leven moet gaan omrekenen in percentages (wat je dan natuurlijk ook met het huishoudelijk werk moet gaan doen, en met de opvoeding van eventuele kinderen)ben je je hele leven aan het rekenen in plaats van gewoon samen genieten.

Los daarvan, heeft hij blijkbaar een bijzonder goed inkomen, maar werk jij net zo goed 100 %. Waren jullie daardoor van plan om naast elkaar langs te leven in totaal verschillende financiële situaties ?? Lijkt me geen succesrecept voor een langdurige relatie.......

Een goed systeem heb ik altijd gevonden het volledige inkomen van één partner wegzetten op de bank, en van het andere samen leven. Mocht er dan om welke reden dan ook (in ons geval was het kinderen krijgen en zelf willen opvoeden) één salaris wegvallen, dan hou je in elk geval altijd je hoofd boven water. Ouderwets, ik weet het, maar wel bijzonder praktisch en crisis-bestand. (En van het geld van de jaren dat ik nog werkte, en de scharrelcentjes die ik er soms bijpak, doen we ruim 17 jaar na dato nog steeds leuke extra dingen).

Ik ken maar weinig (okee, GEEN) mensen waar de 'gezamelijke pot met gescheiden prive-geld' ook na 20 jaar nog functioneert, laat staan naar tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kosten verdeling heeft veel te maken met in welke mate je zelf vindt dat je afhankelijk van iemand bent of niet. Daarnaast speelt inkomen daarbij ook een rol als de ander partij zulke hoge kosten heeft dat dat niet reaal is om daar met jou inkomen aan te kunnen voldoen. Je kunt kiezen tussen elk de helft of je kiest naar draagkracht, Draagkraag dus in verhouding kosten zijn 100% hij betaald dan 60% en 40%.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders. Een voorbeeld zoals wij het doen: Wij maken een pot voor alle vaste lasten en boodschappen en dergelijke. Dit na rato van onze inkomens, zodat we ook allebei nog een beetje eigen geld hebben. Om bv zelf leuke dingen van te doen of een cadeautje voor elkaar te kopen.
Maar het is wat voor jullie beide goed voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een samenwonende vriendin van mij heeft de volgende oplossing:
Zij en haar vriend maken iedere maand 60% van hun inkomsten over op de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Dus zij kijken niet naar hoeveel euro's maar naar percentages.
Zou houdt ieder 'in verhouding' even veel over om zelf te sparen/ uit te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon ook samen met mijn partner, met ongeveer dezelfde verdeling qua inkomen. Als het huis van hem is (koop) en van hem blijft valt dit niet onder de gezamelijke huishouding. Want zodra je mee gaat betalen aan aflossing zou in principe bij beëindiging van relatie je toch recht hebben op een deel van het huis. Want je hebt meebetaald aan de aflossing. De hypotheekrente valt weer echter wel onder gezamelijke huishouding. Dit hebben mijn vriend en ik bij notaris laten uitzoeken. De verdeling 50-50 gaat ook niet op als je het gescheiden houdt, want stel de vaste lasten zijn 1500 EUR per maand en beiden betalen 750 EUR. Percentueel betaal jij dan meer aan de gezamelijke huishouding dan hij en hij heeft meer geld over dan jij. Dus omdat hij toevallig meer geld verdiend kan er een leuker leven op na houden dan jij. (Ook deze situatie heb ik meegemaakt, ik hield 250 EUR per maand over terwijl mijn toenmalige partner 1500 over hield. Maar hij werd wel sjaggerijnig als ik zei dat ik geen geld had voor vakantie.) dus goed nadenken wat wil je? Gezamelijk 1 pot dus idd jouw geld is mijn geld of toch verdelen? Want dan uitzoeken wat gezamenlijke lasten zijn, gezamenlijke rekening openen en de lasten daarvan laten betalen. Met de juiste verhouding. Dus als jij 40% verdient van wat hij verdient, is de verhouding dus ongeveer 1 op 3. Maar zonder de kosten hypotheekaflossing en opstalverzekering en evt gekoppeld verzekering aan hypotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is in deze geen 'gebruikelijk' vooral ook omdat jullie inkomsten zoveel verschillen, hij een koophuis heeft en misschien ook nog kosten heeft van zijn eerdere relatie?

Je moet hier dus samen uitkomen want je merkt al aan de antwoorden en reacties dat iedereen hier verschillend in staat.

Ik (maar wie ben ik) zou het zo doen: 20% van jou inkomen gaat naar wonen (dat gaat dus naar hem, wat hij daar mee doet moet hij zelf weten) en 20% naar de boodschappen (dat gaat ook naar hem en hij betaalt de boodschappen of je zet het op een rekening waar jullie de boodschappen van betalen) en dan nog 10% overige.

Dan houd jij 50% over maar daar betaal jij dan ook je eigen dingen mee, dus kleding, hobby's, je brommer etc. Ik denk dat dit een aardige verdeling is maar zolang ik niet weet hoeveel jij precies verdient kan ik dat niet zeggen.

Stel dat het 1000 per maand is, dan gaat er dus 200 euro naar wonen, 200 euro naar boodschappen (dat ben je ook wel kwijt als je alleen woont) en 100 euro voor gwl en andere kosten. Lijkt me een prima verdeling en hij gaat hier niet op achteruit ivm zijn eerdere situatie.

Maar dit moet niet te lang duren, daar is jullie inkomen te onevenredig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pot geld is ideaal, mits je het samen eens bent over 'persoonlijke' uitgaven. Zij koopt kleding en sieraden, hij koopt CD's en visvoer. Als je daar niet gelukkig van bent, betaal je allebei 50%, of een evenredig deel, aan de gemeenschappelijke dingen (eten, drinken, verbruiksartikelen) en maak je afspraken per aankoop voor andere zaken. (Koop je een nieuwe stoel samen, of is hij van jou?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ik het doe: ik verdien ongeveer het dubbele als mijn vriendin. We hebben een berekening gemaakt van de maandelijkse kosten. Ik betaal alles en zij betaald mij 1/3 deel elke maand. Zo betalen we elk naar ons inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste is dat jullie er samen uitkomen waar je je allebei het gelukkigste bij voelt. Er zijn vele mogelijkheden zoals hierboven ook wel blijkt. Maar bij grote inkomensverschillen en een eigen huis van één persoon ligt wrijving snel op de loer. Bij één pot met geld kan ik me voorstellen dat hij gaat zeggen dat jij teveel van zijn geld uitgeeft.
Kijk allereerst naar de vaste lasten die voor jullie allebei hetzelfde zijn. Gas, licht, gemeentelijke belastingen, verzekeringen e.d. zijn voor jullie allebei hetzelfde. Dus dat is allebei 50%. Voor voeding is het handig een vast budget per maand te maken, en dat wordt dan waarschijnlijk ook 50% verdeling, tenzij de een veel meer eet als de ander. Of bijvoorbeeld veel wijn of sterke drank drinkt.
Het huis is een ander verhaal. Dat is van hem, maar je hebt er wel woongenot van. Spreek een soort van "huur" met hem af. En probeer een compromis te vinden in wat jullie allebei redelijk vinden als bedrag aan woongenot. Afhankelijk van je inkomen. Wij gebruiken de verdeling van uurloon als percentage van de verdeelsleutel. Omdat ik weer minder werk als mijn partner. Maar dat is mijn eigen keuze. En verder kan je ook een deel van de hypotheek meebetalen. Maar dan moet je afspreken dat het deel wat jij betaald hebt, weer terug betaald wordt door hem, mochten jullie uit elkaar gaan.
Verder is het zeer raadzaam om een samenlevingscontract te maken bij een notaris, want stel dat hij komt te overlijden, dan heb je behalve een vriend ook geen huis meer. Zo hebben wij het ook geregeld.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet,
ik heb gezien van zeer dichtbij dat twee mensen die van elkaar houden , bad, bed en brood delen , hun inkomsten gescheiden houden, de een studeerde en de ander wilde niet samen delen, nu de ander afgestudeerd is wilde de ander WEL alles delen maar degene die afgestudeerd is niet, hij beurt nu 2X zoveel als zij.

Zo houden ze elkaar krijgsgevangen met een rekenmachine.

Degene die in het begin niet wilde delen trof een man die vroeger wel alles deelde maar erg consequent is, vroeger niet delen = nu niet delen.

Dat gaat al meer dat 10 jaar zo.
Er komen geen kinderen, want wie zal dat betalen.....
Ze houden teveel van elkaar om de relatie te beeindigen en de man in dit verhaal is erg consequent.

Op grond van dit waargebeurende verhaal raad ik je aan :

leef als vrienden , reken dan als vrienden ( Niet rekenen dus)
Eenmaal gemaakte afspraken kunnen door veranderende omstandigheden enorm tegen je gaan werken.

Toen hij studeerde ging zijn vriendin met vakantie, alleen of met anderen maar betaalde niet voor hem.
Ze liet hem alleen in het zware laatste deel van zijn studie, hij zal dat zelf nooit zeggen maar ik kon merken dat hij disloyaliteit van zijn vriendin ervoer.

Nu staat hij aan de andere kant van de lijn en ik heb gepoogd hem uit te leggen dat deze heilloze weg niemand geluk gaat brengen (ik ben toevallig zijn vader)

Kortom, als jullie bad , bed en brood willen delen, weest dan goed voor elkaar en besteed geen tijd aan rekenen.

Gooi alles in een pot en overleg de uitgaven.
Zo hebben wij dat gedaan van begins af aan, vroeger studeerde ik en werkte mijn vrouw (toen nog vriendin)
en nu hebben we alles samen.

Dat schenkt geluk en rust.

Dat gun ik jullie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing