Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga binnenkort verhuizen van de ene provincie naar de ander. Heb ik recht op een uitkering als ik geen nieuw werk vind? Zie uitleg.

Heen en weer reizen voor mijn werk nu heeft geen zin. Als ik verhuis (en niet overgeplaatst kan worden naar een ander filiaal) neem ik dus zelf ontslag. Ik zit op een deeltijd opleiding op school, geen recht op studiefinanciering.

Waar heb ik in dat geval wel recht op, tot ik werk heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ik dat niet doe is heel simpel. Ik heb geen geld voor een auto en ik krijg geen reiskosten vergoeding. Als gevolg dat ik totaal een uur in de bus zit en 2,5 uur in de trein. 3 uur om op mn werk te komen en 3 uur naar huis. Ik werk 2,5 uur per dag. Ik krijg voor 1 dag werken circa 20 euro. Trein is 40 euro retourtje en bus circa 5 euro. Dus ik betaal 45 euro om 20 euro te verdienen. En ik moet om 05:00 uur vertrekken.
Nieuwe baan zoeken lijkt me beter.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het gaat er niet om of jij vind dat heen en weer reizen geen zin heeft.
Als je van je baas mag blijven werken en je wordt niet ontslagen, dan neem je zelf ontslag.
En heb je dus geen recht op een uitkering volgens de WW.

En verder hangt het af van je persoonlijke omstandigheden, met wie je samen leeft en hoe oud je bent ........
of je misschien nog "ergens" recht op hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja elke dag 320 km reizen zonder auto en reiskosten vergoeding is het niet haalbaar.
Verder ga ik samenwonen met mijn vriend, ik ben 19 jaar.
Heb ik op wat anders recht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft je vriend een inkomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien gewoon even elders werk gaan zoeken en daar nu mee beginnen. Iemand van 19 moet echt wel ergens werk kunnen vinden in een simpel baantje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, dat geloof ik ook wel hoor ;) maar voor het geval dat. Mijn vriend heeft wel een inkomen maar niet genoeg om mijn kosten ook te betalen. Als het moet kan ik altijd wel wat lenen bij iemand maar dat doe ik liever niet. Ik kijk eerst naar opties om zelf op te lossen haha, vandaar deze vraag dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het inkomen van je vriend niet genoeg is, is natuurlijk maar de vraag. Dat is geen kwestie van, hij kan mijn kosten niet betalen, dus is het te laag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitkering willen is geen optie om het zelf op te lossen, die optie is gewoon werken. Nu al solliciteren dus en alles aanpakken wat je kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door persoonlijke omstandigheden zit ik gebonden aan een maximale tijd dat ik verhuisd moet zijn. Als ik voor die tijd geen werk vind, zit ik dus zonder werk (eventueel tijdelijk) daar gaat dit om
Onder bepaalde omstandigheden (o.a. 'U heeft u geen of onvoldoende inkomen om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien') kun je beroep doen op de Wet Werk en bijstand. Bij je nieuwe gemeente moet je dan nagaan of je voor een bijstandsuitkering in aanmerking komt. Er zijn speciale regels voor jongeren tot 27 jaar.

Zie voor meer informatie in bijgaande bron
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ik zal het na lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat dus dat iemand onder 27 jaar eerst in een soort traject komt, voor scholing of werk. Maar ik zit dus al op school. Heb ik er dan helemaal geen recht meer op? Of gaan ze wel met mij werk zoeken?
Als je zelf ontslag neemt, heb je in principe geen recht op WW. Alleen als er verzachtende omstandigheden zijn, kan soms een veel kortere en veel lagere uitkering worden toegekend, maar ik ga er niet vanuit dat daar hier sprake van is. En je bent 19 schrijf je, voldoe je dan wel aan de wekeneis (minimaal 26 weken gewerkt, en verlies je minimaal 5 uur werk per week)? Nou ja, dat is eigenlijk niet relevant, want je zou zelf ontslag nemen en dan heb je er geen recht op.

In bepaalde gevallen kun je dan wél recht hebben op WWB (Bijstand). Ook voor de Bijstand zul je dan als verwijtbaar werkloos worden gezien, en dat betekent meestal dat de sociale dienst je een maatregel oplegt. Vaak in de vorm van verlaging (kan tot 100%) van de uitkering voor één of twee maanden. Na die tijd kun je dan wél een (volledige) uitkering krijgen.

De volgende vraag is dan: héb je daar recht op? Je vriend heeft een inkomen, schrijf je. Jij bent 19, en je volgt een opleiding. Je kunt dan alleen recht hebben op Bijstand wanneer jij volledig beschikbaar bent voor werk (dus wanneer je niet tijdens doordeweekse dagen naar school hoeft) en als het inkomen van jouw vriend lager is dan de voor jullie geldende Bijstandsnorm. Die norm hangt af van de leeftijd van je vriend. Tot je 21e zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je volgens de wet, dat betekent dat voor jou een veel lagere norm geldt. Als samenwonenden zul je volgens de wet als gehuwd aangemerkt worden. Als jouw vriend nog geen 21 is, geldt voor jullie gezamenlijk een norm van € 692,86 per maand. Is zijn inkomen lager, dan heb je recht op een aanvulling. Is hij 21 jaar of ouder, dan is de norm € 854,45 voor jullie samen. Ik ga er dan even vanuit dat jullie geen kinderen hebben.

Dan komt de volgende eis (ja, het is een heel rijtje) en dat is dat sinds deze zomer de sociale dienst voor jongeren beneden de 27 naast het feit dat zij natuurlijk volledig beschikbaar moeten zijn voor werk (dat geldt altijd in de Bijstand, je hebt dan ook een sollicitatieplicht) ook gaan kijken of het mogelijk is dat zij een opleiding volgen die recht geeft op studiefinanciering. Als dat mogelijk is, heb je geen recht op Bijstand. Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering en je gaat wél een opleiding volgen die daar recht op geeft, dan kan de gemeente in bepaalde gevallen toch Bijstand toekennen als jullie gezamelijke inkomen dus lager is dan de genoemde normen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij verdient wel boven die eis, maar houdt minder over om ook mijn kosten te dragen tijdelijk. Zo te lezen heb ik nergens recht op om de eerste maand en tot ik werk heb door te komen. Dan toch maar lenen haha, bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij meer verdient dan de norm, hebben jullie inderdaad geen recht op Bijstand. Ik hoop dat je snel iets kunt vinden. Dragen jouw ouders eigenlijk ook bij? Volgens de wet zijn zij nog verantwoordelijk voor jouw levensonderhoud, dat is ook de reden dat jij geen recht hebt op een (volledige) Bijstandsuitkering. Als jullie allebei 21 jaar of ouders zouden zijn, zou de norm € 1.336,87 zijn (incl. vakantiegeld). Maar dan nog zou je de eerste maand sowieso geen recht hebben op een uitkering, omdat jij nog geen 27 bent en dan onder de nieuwe regelgeving altijd eerst vier weken moet zoeken naar werk. Daar komt dan bij dat je daar waarschijnlijk nog een maatregel overheen krijgt van verlaging tot soms 0 euro voor vaak twee maanden, omdat je verwijtbaar werkloos bent. Dus de eerste twee a drie maanden zou je er hoe dan ook geen recht op hebben, ook niet als voor jullie het 'volwassen' normbedrag zou gelden. Heb je al gekeken of jullie de toeslagen krijgen waar je recht op zou hebben? Je kunt een proefberekening maken op de site van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mijn ouders willen wel helpen, door middel van een lening. Het kan best zijn dat ze wat geven, maar ik wil daar niet op rekenen. Mijn vriend is trouwens 35. Het enige dat we krijgen is een paar euro zorgtoeslag, omdat ik dan niet werk. Zodra ik wel werk valt het weg. Ik weet zeker dat ik wel een oplossing kan vinden, heel erg bedankt sowieso

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding