Mag CJIB achteraf mijn betalingen afboeken op andere posten, en zo kunstmatig een open post te creeren ?
Ik moet maandelijks een 'bestuursrechtelijke premie' voldoen aan CJIB. Met een betaling was ik te laat waardoor men een gerechtsdeurwaarder inschakelde. Deze berekende mij 170 euro kosten, en stelde mij daarbovenop nogmaals 250 euro berdere kosten in het vooruitzicht. Ik heb contact opgenomen met de deurwaarder en gemeld dat k de 170 euro weliswaar aanvaardde, maar niet de 250 euro daar weer bovenop, omdat de oorspronkelijke boete inmiddels was voldaan.
De deurwaarder nam hierop kontakt op met CJIB. Kennelijk is tijdens dit gesprek een constructie bekokstoofd, om mij de maximale kosten in rekening te kunnen brengen.
De deurwaarder schreef dat veschillende andere betalingen op andere maanden/posten waren afgeboekt, waardoor uitgerekend de oorspronkelijke boete nog onbetaald zou zijn.
Dit kan alleen achteraf zijn gebeurd : drie weken na mijn betalingen, ontving ik immers nog aanmaningen voor deze maanden.
De werkwijze van CJIB is in strijd met de Wet (Burgerlijk Wetboek, Boek 6, Art. 43) : Mijn betalingen, inzoverre voorzien van betalingskenmerk, dienen geboekt te worden op de post waarop dit betalingskenmerk betrekking heeft, en betalingen zonder kenmerk dienen op de meest urgente openstaande post te worden afgeboekt. Als men zich aan de wet had gehouden, had dit mij 250 euro gescheeld.
Al een dag later werd namelijk beslag gelegd op mijn inkomen en werd mij ca. 450 euro afgenomen.