Mag je 4,9% aandelen hebben in 2 verschillende bedrijven?
Wellicht is er iemand die mij kan helpen met de volgende situatie.
Binnenkort ga ik in dienst treden bij een tweetal bedrijven (met gedeeltelijk zelfde eigenaar, maar 2 aparte BV's).
Ik heb voor beide bedrijven de mogelijkheid om 4,9% aandelen te krijgen. Ik koop me niet in, maar ze worden mij als het ware als bonus gegeven.
Vraag 1) Waar moet ik allemaal op letten als ik het contract ga tekenen bij de accountant?
Vraag 2) Mag ik wel 4,9% in 2 bedrijven in prive houden of is dit fiscaal en/of qua aansprakelijkheid niet verstandig?
Vraag 3) Als ik aan het einde van het jaar 4,9% krijg over de dividend, wat moet ik hier in mijn belasting aangifte voor doen?
Ik vind het vooral belangrijk om te weten of je in prive wel 2x 4,9% mag bezitten en kan iemand me misschien helpen met de weetjes die ik over het hoofd kan zien bij het tekenen van het contract!!
Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite.
Wat zou beter zijn? De aandelen op mijn naam of in optie?
Ik heb begrepen dat ik met deze constructie niet de mist in kan gaat dat ik bijvoorbeeld uiteindelijk geld moet toeleggen of wat dan ook!
Klopt dat als jij het zo leest? Sorry, ik ben een beetje een leek op dit gebied.
Bedankt voor je moeite.
Groeten Kristel
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.