Hoe kan het dat mensen dakloos worden in Nederland? Je kan toch met een bijstandsuitkering (vanaf 23jr) en huurtoeslag het prima redden? Niet breed we
(als ik me alles goed herinner:) uiteindelijk besloten we dat je nog te jong was om je in te kunnen leven in allerhande problemen.
ook is toen opgemerkt dat de manier van leven van je ouders (en daarmee jouw opvoeding) een prima voorbeeld was, maar kennelijk niet voor iedereen haalbaar.
met je redenatie ga je, simpel gezegd, te kort door de bocht.
Dakloos worden kan vast gebeuren zonder dat dit een keuze is, maar ik kan mij niet voorstellen dat het in Nederland vaak voorkomt dat iemand gedurende lange tijd gedwongen dakloos is. Er zijn genoeg voorzieningen in Nederland om dit op te vangen. In die zin is, naar mijn inzicht, langdurige dakloosheid dus een keuze.
er zijn in nederland inderdaad veel voorzieningen (alhoewel steeds minder door bezuinigingen) en een gevolg van een van deze bezuinigingen is al jaren merkbaar.
vroeger bestond er zoiets als een "gekkenhuis" nou gebruiken we die naam al jaren niet meer, maar dat hoeft ook niet want ze zijn (bijna allemaal?) gesloten. het gevolg hiervan is dat de patiënten, want dát zijn de oud-bewoners, zich zelf buiten de "inrichtingen" maar moesten redden. en zo is weer een gedeelte van de daklozen in nederland verklaard. ik heb trouwens ook een keer gelezen dat een heleboel daklozen/zwervers naar nederland kwamen omdat onze voorzieningen zo goed waren, of dat een feitelijk verhaal is weet ik niet.
dan zal die aanwas wel afnemen in ieder geval.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.