Mogen ze mijn WWB uitkering stopzetten?
Ik ben 25 jaar en zit in de WWB uitkering.
Nu heb ik een brief ontvangen met de mededeling dat ze mijn uitkering willen stopzetten. Hieronder een korte tekst uit de brief.
De zogenaamde scholingsplicht is ingevoerd. Als u nog recht heeft op studiefinanciering dan heeft u geen recht meer heb op een WWB uitkering.
Het beleid van de gemeente is dat jongeren die nog geen diploma van een beroepsopleiding op MBO2 of hoger hebben, eerst een opleiding op dat niveau moeten volgen.
Wij zijn voornemens tot beëindiging van uw bijstandsuitkering over te gaan met ingang van 1 september 2012, tenzij u voldoet aan de hieronder genoemde eisen.
" Dan staan er een aantal genoemde eisen zoals een diploma MBO niveau 2, HBO of WO. Aan alle eisen die ze vragen voldoe ik niet."
U dient de gevraagde documenten voor 1 september 2012 in te leveren. Reageert u niet dan zullen wij het beëindigingonderzoek opstarten.
Nu is het zo dat ik alleen een VMBO-T diploma heb.
Financieel gezien is het voor mij onmogelijk om naar school te gaan. Dit weet de gemeente, maar daar doen ze niets mee.
De gemeente heeft mij altijd gezegd dat ik geen opleiding kreeg omdat ik een startkwalificatie heb. Dit blijkt nu niet zo te zijn.
Nu is mijn vraag: Kunnen ze mijn uitkering stopzetten, als ik daardoor in nog grotere financiële problemen kom?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.