Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je per maand salaris krijgt. Waarom zit er dan verschil in de uitbetaal dag?

Ik zit nu al een paar dagen op loon te wachten. Als ik de bankrekening terug kijk zie ik dat er dan weer op de 19e loon komt, dan op 22e dan op 23e en soms ook 24e. Waarom is dat? Kan het niet gewoon altijd op, bijvoorbeeld de 20e?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ach, weet je wat het is: werknemers in Nederland krijgen hun salaris in vrijwel alle gevallen in principe achteraf betaald. Volgens het burgerlijk wetboek 7.7 artikel 624 en verder (zie link) mag je baas wachten tot 'uiterlijk de derde werkdag' (art. 625). Als je het dan niet op je rekening hebt kun je een extra vergoeding vragen.

In het verleden is het gebruikelijk geworden dat werkgevers voor het einde van de maand het salaris betalen omdat veel betalingen (zoals hypotheek of huur) per de 1e van de maand betaald moeten worden.

Mensen zijn dit echter als een recht gaan beschouwen terwijl het eigenlijk coulance is van de werkgever. Werkgevers hanteren meestal betaaldata die liggen van op zijn vroegst rond de 20e van de maand en uiterlijk de laatste dag van de maand, maar ze zijn dus eigenlijk pas te laat op de 4e werkdag van de volgende maand.

In antwoord op je vraag: kan het niet gewoon altijd op, bijvoorbeeld de 20e. Ja, dat zou best kunnen. Je kunt daarmee afspraken maken met je werkgever, maar omdat hij waarschijnlijk niet alleen jouw salaris overmaakt is het het handigste om dat voor het hele bedrijf te doen. Je kunt dat (als die er is) via de ondernemingsraad regelen.

Ik begrijp dat het er jou om gaat dat je op een vaste dag je salaris krijgt. De 20e is dan misschien wel erg vroeg, maar rond de 23e tot 25e werkdag is misschien wel bespreekbaar.

Conclusie is in ieder geval dat het niet afdwingbaar is, hij mag nl wachten tot de 3e werkdag van de nieuwe maand. Mijn advies is daarom om te kijken of hierover afspraken gemaakt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zou kunnen, maar bij sommige grote bedrijven kiezen ze ervoor om pas uit te betalen als het voor hun rentetechnisch gunstig is. M.a.w. elke dag dat ze rente kunnen trekken van heel veel salarissen is meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het daar eens met je baas over hebben, want in principe hoort een baas jouw geld de laatste week van de maand te storten. Of in elk geval op één vaste dag van de week, bijvoorbeeld dat het geld overgemaakt wordt op maandag, zodat je het donderdag hebt.

Het gaat dus niet in principe om een vaste datum, maar om de dag van de laatste week van de maand. EN zoals ik al aangaf, je zou daar met je baas over moeten kunnen praten.

Daarnaast: het ligt er ook aan welke bank je hebt, maar zelfs dan hoor je het gewoon de laatste week van de maand te krijgen op een vaste dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan in ieder geval niet altijd op dezelfde dag want de administratie van veel bedrijven werkt niet op zaterdag en zondag.

Verder is het bij een groot bedrijf zo, dat de 'batch' met de salarissen altijd door de bedrijfstop (vaak door een of twee directeuren) getekend moet worden. De vele controles door andere afdelingen hebben dan al plaatsgevonden. Als een van de directieleden toevallig een dag buiten de deur is - dat heb je wel eens met directies, vaak in bespreking op allerlei plaatsen) dan kan het zomaar gebeuren dat het een dag later wordt. En als die elektronische handtekening later dan een bepaald tijdstip wordt gezet op een dag, voert de bank (eigenlijk: Equens) de opdracht ook niet meer de volgende dag uit.

Bedenk verder: hoe vroeger het salaris moet worden overgemaakt, hoe groter het renteverlies voor het bedrijf. Ook kan de salarisadministratie dan minder mutaties meenemen in de juiste maand. Ook de salarisadministratie moet immers op een bepaald moment 'afsluiten' om het mogelijk te maken de salarisgegevens door te zetten naar de salarisverwerker. (Veel grote bedrijven draaien de stroken niet zelf uit maar laten dit doen door bijv. Raet of ADP). Als die output terugkomt, vinden er weer allerlei controles plaats. De boekhouding moet vervolgens de zogeheten salarisjournaalpost boeken en dan moet weer gecontroleerd worden of die boekingen aansluiten op de uitdraaien van de salarisverwerker. Er zit meer aan vast dan je denkt.

Zoals iemand anders feitelijk al schreef: de gewoonte om eerder dan aan het eind van de maand te betalen is een gunst die door velen ondertussen als een recht wordt gezien. Maar dat recht is er niet, want je hebt die maand nog niet voor de dagen gewerkt na de datum dat het salaris is overgemaakt.
Computoon
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing