Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je per maand salaris krijgt. Waarom zit er dan verschil in de uitbetaal dag?

Ik zit nu al een paar dagen op loon te wachten. Als ik de bankrekening terug kijk zie ik dat er dan weer op de 19e loon komt, dan op 22e dan op 23e en soms ook 24e. Waarom is dat? Kan het niet gewoon altijd op, bijvoorbeeld de 20e?

12 jaar geleden
17K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ach, weet je wat het is: werknemers in Nederland krijgen hun salaris in vrijwel alle gevallen in principe achteraf betaald. Volgens het burgerlijk wetboek 7.7 artikel 624 en verder (zie link) mag je baas wachten tot 'uiterlijk de derde werkdag' (art. 625). Als je het dan niet op je rekening hebt kun je een extra vergoeding vragen.

In het verleden is het gebruikelijk geworden dat werkgevers voor het einde van de maand het salaris betalen omdat veel betalingen (zoals hypotheek of huur) per de 1e van de maand betaald moeten worden.

Mensen zijn dit echter als een recht gaan beschouwen terwijl het eigenlijk coulance is van de werkgever. Werkgevers hanteren meestal betaaldata die liggen van op zijn vroegst rond de 20e van de maand en uiterlijk de laatste dag van de maand, maar ze zijn dus eigenlijk pas te laat op de 4e werkdag van de volgende maand.

In antwoord op je vraag: kan het niet gewoon altijd op, bijvoorbeeld de 20e. Ja, dat zou best kunnen. Je kunt daarmee afspraken maken met je werkgever, maar omdat hij waarschijnlijk niet alleen jouw salaris overmaakt is het het handigste om dat voor het hele bedrijf te doen. Je kunt dat (als die er is) via de ondernemingsraad regelen.

Ik begrijp dat het er jou om gaat dat je op een vaste dag je salaris krijgt. De 20e is dan misschien wel erg vroeg, maar rond de 23e tot 25e werkdag is misschien wel bespreekbaar.

Conclusie is in ieder geval dat het niet afdwingbaar is, hij mag nl wachten tot de 3e werkdag van de nieuwe maand. Mijn advies is daarom om te kijken of hierover afspraken gemaakt kunnen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord :-)
En interessant ook, dit wist ik helemaal niet. Weet je, de datum wanneer het betaald word, maakt me niet zo veel uit. Maar het zou fijn zijn als je elke maand, altijd op dezelfde datum je geld krijgt. Dan kun je, je beter instellen op bepaalde dingen. Ik moet werken vanavond, heb geen druppel benzine meer, en ik de rekening is LEEG. Ik heb een creditcard, dus ik kan wel tanken, maar dat doe ik liever niet. Had ik vorige week geweten dat het loon er vandaag nog niet zou zijn, had ik een ritje schiphol niet gemaakt voor een vriend met betaling achteraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap ook wel dat het lastig is, als je namelijk de ene keer de 19e je salaris krijgt en de maand daarna pas op de 25e dan moet je eigenlijk 6 dagen langer met je salaris doen. bij een maand van 31 dagen moet je dan 37 dagen met je salaris zien rond te komen en dat kan wel erg slecht uitkomen inderdaad. een oplossing die je zou kunnen gebruiken, maar dat is wel lastig want dat vereist discipline, is dat je er gewoon in je hoofd op rekent dat je salaris pas op de 25e binnenkomt. en dat je dus pas gaat uitgeven vanaf de 25e. als het eerder komt dan blijf je er vanaf tot het de 25e is. dan hoef je er in ieder geval niet langer mee te doen dan maximaal 31 dagen.
ronron1212
12 jaar geleden
alknobe klopt allemaal. Alleen heervoldemore een vaste datum kan niet die kan namelijk ook in een weekend vallen. de meeste werkgevers houden de 25ste aan als die op een zaterdag valt wordt het meestal de 24 ste en valt die op een zondag dan wordt het de 26ste.

Andere antwoorden (3)

Dat zou kunnen, maar bij sommige grote bedrijven kiezen ze ervoor om pas uit te betalen als het voor hun rentetechnisch gunstig is. M.a.w. elke dag dat ze rente kunnen trekken van heel veel salarissen is meegenomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik dacht dat dit niet meer mocht. Of vergis ik me dan?
Ik zou het daar eens met je baas over hebben, want in principe hoort een baas jouw geld de laatste week van de maand te storten. Of in elk geval op één vaste dag van de week, bijvoorbeeld dat het geld overgemaakt wordt op maandag, zodat je het donderdag hebt.

Het gaat dus niet in principe om een vaste datum, maar om de dag van de laatste week van de maand. EN zoals ik al aangaf, je zou daar met je baas over moeten kunnen praten.

Daarnaast: het ligt er ook aan welke bank je hebt, maar zelfs dan hoor je het gewoon de laatste week van de maand te krijgen op een vaste dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik baal hier dus ook gigantisch van, omdat ik dus nooit precies weet wanneer ik geld krijg. Vorig jaar heb ik 2 keer over gehad, dat het loon gewoon een week te laat kwam. Maar ik heb ook mijn rekeningen te betalen :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is vermoedelijk ook wat er gebeurt. Het salaris wordt waarschijnlijk overgemaakt op de voorlaatste woensdag van de maand. Dan kom je op de volgende data uit: 18-1, 22-2, 21-3, 18-4, 23-5, 20-6, 18-7, 22-8 Wanneer je dan rekening houdt met 1 à 2 dagen voordat het op jouw rekening staat, heb je de wisselingen in datums zoals aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bigmomma: hoe kom je erbij dat de werkgever dat hoort te doen? heb je daar een bron voor? ook een vaste dag is volgens mij helemaal niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat als een werkgever jou werk geeft, hij niet op een willekeurige dag jouw salaris mag storten, maar gewoon netjes vlak voor het einde van de maand, zodat jij je rekeningen gewoon op tijd kan betalen. Mijn bron is mijn vorige werkgever, die zei dat dat recht in mijn gezicht, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar @heervoldemort zou dat moeten kunnen bespreken met zijn baas, vindt ik.
Het kan in ieder geval niet altijd op dezelfde dag want de administratie van veel bedrijven werkt niet op zaterdag en zondag.

Verder is het bij een groot bedrijf zo, dat de 'batch' met de salarissen altijd door de bedrijfstop (vaak door een of twee directeuren) getekend moet worden. De vele controles door andere afdelingen hebben dan al plaatsgevonden. Als een van de directieleden toevallig een dag buiten de deur is - dat heb je wel eens met directies, vaak in bespreking op allerlei plaatsen) dan kan het zomaar gebeuren dat het een dag later wordt. En als die elektronische handtekening later dan een bepaald tijdstip wordt gezet op een dag, voert de bank (eigenlijk: Equens) de opdracht ook niet meer de volgende dag uit.

Bedenk verder: hoe vroeger het salaris moet worden overgemaakt, hoe groter het renteverlies voor het bedrijf. Ook kan de salarisadministratie dan minder mutaties meenemen in de juiste maand. Ook de salarisadministratie moet immers op een bepaald moment 'afsluiten' om het mogelijk te maken de salarisgegevens door te zetten naar de salarisverwerker. (Veel grote bedrijven draaien de stroken niet zelf uit maar laten dit doen door bijv. Raet of ADP). Als die output terugkomt, vinden er weer allerlei controles plaats. De boekhouding moet vervolgens de zogeheten salarisjournaalpost boeken en dan moet weer gecontroleerd worden of die boekingen aansluiten op de uitdraaien van de salarisverwerker. Er zit meer aan vast dan je denkt.

Zoals iemand anders feitelijk al schreef: de gewoonte om eerder dan aan het eind van de maand te betalen is een gunst die door velen ondertussen als een recht wordt gezien. Maar dat recht is er niet, want je hebt die maand nog niet voor de dagen gewerkt na de datum dat het salaris is overgemaakt.
(Lees meer...)
Computoon
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
(eigenlijk: Equens heeft er niets mee te maken dat was vroeger. Dat bedrijf is alleen nog maar actief met creditcards. Het verwerken en boeken van de journaalpost heeft niets te maken met de betaling die wordt gedaan na de verwerking door het salarisbureau.
Computoon
12 jaar geleden
Van de site van Equens:
"Equens zorgt voor de verwerking zo´n 10 miljard girale betalingen per jaar. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld bancaire overboekingen, incasso's en acceptgiro's en de verwerking van salarisbetalingen. Ook zorgen we, in samenwerking met De Nederlandsche Bank en de Europese Centrale Bank, voor de verrekening van de cumulatieve betalingen tussen de verschillende banken." Ik ga ervan uit dat Equens haar eigen site up-to-date houdt. Het boeken van de journaalpost heeft inderdaad niets te maken met de betaling op zich. Maar bij de meeste bedrijven gaan de salarissen (terecht) niet de deur uit vóór bepaalde controles gedaan zijn op de output die door de salarisverwerker is aangeleverd. Jaren geleden werkte ik bij een werkgever die de salarissen liet doen door een externe salarisverwerker, zoals kleine bedrijven wel vaker doen. Ik kreeg de output en zag dat de medewerkers netto een wel erg hoog salaris hadden in mei. En toen ik nog eens goed keek, zag ik de reden: men had vergeten loonbelasting in te houden op het vakantiegeld, erg slordig. Toen heb ik de berekening toch maar opnieuw laten maken.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je informatie goed leest dat zie je dat het om sepa boekingen gaat en dan hebben we het over betalingen naar het buitenland.
Computoon
12 jaar geleden
Waar in de vraag vran vraagsteller zie je staan dat het om SEPA-boekingen gaat?
ronron1212
12 jaar geleden
Jij geeft aan dat alles via Equens gaat ik zeg dat het dus niet zo is. Ken Equens er goed en weet wat ze nog doen in Nederland. Massa ontslagen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding