Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand geld overstort, kan hij dat dan weer terughalen?

We hebben iets verkocht op internet. Na storting van het bedrag, sturen wij het op. Maar kan het zijn dat als ik het artikel opstuur, diegene weer het bedrag terug laat storten door de bank, en zegt bijvoorbeeld dat het verkeerd gestort is? Volgens mij heet dat storneren...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Storneren doe je als iemand bij jou geld heeft geincasseerd en jij daar niet mee eens bent. Dan kun jij dit geld weer terugboeken. Heeft iemand geld naar jou overgeboekt en dit staat zichtbaar op jouw rekening, kan deze persoon het er niet meer afhalen.
Wees wel voorzichtig met buitenlandse transacties via marktplaats! Alleen zichtbare transacties op jouw rekening accepteren als betaald, niet zgn kopies via emails van overboekingen accepteren, dit zijn echter geen betalingsbewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat kan hij niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat als je zelf een betaling doet en direct laat verwerken je hem niet meer terug kunt halen. Storneren kun je laten doen als iets automatisch wordt afgeschreven.
Maar als je het verkochte artikel pas opstuurt als je het geld op je bankrekening hebt is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan hij nooit. In principe is jouw transactie dus helemaal veilig, je krijgt het geld immers van te voren.
Zoals hierboven aangegeven: liever niet verzenden naar het buitenland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij niet, een bank wel. Als blijkt dat de koper met een ongedekte of valse cheque werkt dan kan het bedrag gewoon weer van je rekening verdwijnen. Althans daar wordt hier voor gewaarschuwd:

http://www.consumerfraudreporting.org/auctiontips.php

please be aware that although your bank or building society may after three days state that it has 'cleared', this only means that the money has passed between the banks. You remain liable if the check that you have paid into your account is forged or stolen, this may not come to light until the check is received by the other bank or the bank account holder queries a transaction on their account. This may take longer than you anticipate. The money is then taken back from you account so you lose not only the items that you have shipped to the 'Buyer' but also the money that the buyer 'paid' for the goods.

Ik weet niet of dit nu nog geldt en of dit in het Nederlandse banksysteem ook kan. Ook weet ik niet hoe de verkoper de transactie doet. Als hij via Paypal werkt is er niks aan de hand (kijk dan wel op je PP acount en niet in een zogenaamde bevestigingsmail, was ook een scam).

Toegevoegd na 12 uur:
!!Antwoord klopt niet, zie discussie hieronder. Er is in deze natuurlijk geen sprake van een cheque.!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing