Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil een eigen winkeltje aan huis beginnen in tweedehandskleding mag en kan dat?

nu ben ik al bij de gemeente geweest maar die zegt dat ik aan huis geen detailhandel mag beginnen maar ik hoorde van iemand anders dat er ws ook een uitzondering zou kunnen zijn als je maar een aantal uurtjes open bent en weinig reclame zou maken, wie kan me hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Een woonhuis heeft als bestemming woonhuis en niet een bestemming als winkel. Dat je hiervoor toestemming krijgt is uitgesloten.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou in mijn omgeving (paar plaatsen verderop) hebben ze ook een aantal winkeltjes aan huis met dit soort kleding
ronron1212
12 jaar geleden
Vast illegaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of met vergunning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja dat weet ik dus niet maar ga binnenkort eens kijken hoe hun dat hebben aangepakt dus
Als het niet aangegeven word bij de belasting is het zowiezo al zwart-werken.
Om een eigen winkel te beginnen heb je een vergunning nodig, en daarvoor zul je dus bij de gemeente moeten zijn.

Toegevoegd na 44 seconden:
Als het maar een paar uurtjes per dag open is geld ook nog steeds hetzelfde, het blijft een winkel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tis niet de bedoeling om te gaan zwart werken ik wil het ook opgeven aan de belasting maar ik hoorde dus zoiets als wat ik dus in me vraag vermelde en dat wilde ik dus uitzoeken of daar meer mensen vanaf weten of dat dat dus gewoon niet waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die uitzondering bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar mensen mogen wel (opgeknapte) fietsen voor hun deur te koop stellen!?
Dat mag niet zomaar in je woonhuis,je zal een winkelpand moeten huren. Als je wel 'n winkeltje thuis begint kleedt je de buitenkant gewoon niet aan als zijnde 'n winkel..het gene wat je verkoopt zet je op marktplaats. Als mensen dan bij je langs komen kunnen ze vanzelf nog even rond kijken..en mond tot mond reclame gaat heel snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou in sommige gevallen schijnbaar toch wel want in omringende dorpen is dat dus wel het geval en die maken ook reclame dus die doen het niet naar mijn weten zwart, mss daar maar eens informeren hoe hun dat hebben gedaan want tis dezelfde gemeente..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en op zich zou het wel kunnen wat je zegt dat laatste maar is toch ook wel weer een risico lijkt mij en tis ook maar een beejte een uit de hand gelopen hobby ;-) dus als het niks gaat worden blijft het dus gewoon bij een hobby om via marktplaats dingen te verkopen
In sommige gevallen wordt er een uitzondering gemaakt, als je het als hobby doet, maar dit zal je toch met de gemeente moeten bespreken, als je hieraan gaat beginnen, houdt de prijzen laag en neem bij voorkeur alleen merkkleding aan, mijn nicht heeft het een paar jaar geleden geprobeert en die heeft er verlies op gedraait, er moesten stellingen komen en de ruimte moest warm gehouden worden,een speciale kledingprijstang gekocht en het werk wat je aan de inbrengers van de kleding hebt kost ook kost het veel tijd en energie om het draaiend te houden. Kortom de kosten zijn hoger dan de opbrengst. Denk er nog 3 keer over na voor je er aan begint en nogmaals, zij heeft die toestemming gekregen, maar dat wil niet zeggen dat jij dat ook krijgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, kan.
Een AOV diploma (middenstandsdiploma) heb je niet meer nodig.
Officieel als je een huurhuis hebt moet je wel toestemming vragen aan de verhuurder. Die zal meestal geen bezwaar hebben bij een webwinkel, maar wel bij een fysieke winkel.

Hou er ook rekening mee dat je ingeschreven moet staan bij de KvK en bij de branceorganisatie. Ik geloof voor kleding is dat de HBD, maar weet niet zeker. Even opzoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien het hier om een tweedehands winkel gaat zou dit met een vergunning mogelijk moeten zijn.

En aangezien het een tweedehands winkel is die vanuit huis gerund wordt hoef je ook niet aangesloten zijn bij de Kamer van Koophandel.

Om toch problemen te vermijden (Het bovenstaande kan verschillen per gemeente). Kun je ook via Marktplaats of een Website werken en mensen op afgesproken tijden laten langskomen om de aangeboden voorwerpen te bekijken.

Ik hoop dat mijn reactie van goede inbreng was!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij moet je wel degelijk aangesloten zijn bij de KvK. Als fysieke winkel moet je ook wel een vergunning hebben en bij een woonhuis wordt dat moeilijk want het heeft tenslotte niet een bestemming van detaillhandel maar van woonhuis. Andere winkels zullen daar sowieso bezwaar tegen maken aangezien het qua kosten dus oneerlijke concurrentie is. Voor een internetwinkel hoeft dat niet.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image