Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met schulden bij hyperinflatie?

Stel dat door de eurocrisis je spaargeld bijv. 10x zo weinig wordt door hyperinflatie gebeurt hetzelfde dan ook met schulden. Of worden deze wel omgerekend naar de nieuwe waarde van de munt?

Voorbeeld: Je hebt 1000 euro op de bank, de euro wordt 10x minder waard dus heb je nog maar voor 100 "oude" euro's aan spaargeld.

En je hebt een hypotheek van 100.000 euro wordt deze dan bij dezelfde geldontwaarding 10.000 "oude" euro's waard of heb je dan opeens een hypotheek van 1 miljoen euro zodat deze in waarde gelijk blijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je maakt het een beetje te ingewikkeld. Er is bij inflatie of hyperinflatie geen sprake van nieuwe of oude Euro's. Diezelfde Euro's worden alleen maar minder waard.

Als jij in 2005 een huis hebt gekocht en daar maandelijks 1000 Euro voor moet ophoesten, dan zul je dat misschien nauwelijks kunnen betalen, als je 2000 Euro verdient per maand. Dan zijn je woonlasten 50% van je inkomen.

Maar stel nu eens dat er tussen 2005 en 2015 hyperinflatie is, en een pak melk kost in 2005 50 cent, en in 2015 1 Euro. Dan is de prijs van melk verdubbeld, maar je betaalt nog steeds "maar" 1000 Euro voor je hypotheek.
Dat is gunstig, want door die enorme inflatie zal je loon hoogstwaarschijnlijk verdubbeld zijn. Je verdient dan in 2015 4000 Euro en je woonlasten zijn nog steeds maar 1000 Euro. Nu zijn je woonlasten nog maar 25% van je inkomen.

Inflatie heeft heel veel negatieve kanten, maar voor mensen met een hypotheek (of andere schulden) is het altijd gunstig. Want de hoogte van je lening blijft gelijk, en je salaris stijgt bijna altijd mee, door de zgn. inflatiecorrectie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor het compliment Yvonne. Lonen bevriezen komt niet zo vaak voor hoor. Dat is NU aktueel, door de economische crisis, en als ik me niet vergis ook in 1980 toen Lubbers zo moest bezuinigen, maar in de meeste CAO's is het bijna een automatisme, dat er inflatiecorrectie wordt toegepast. Geldt ook voor pensioenen en uitkeringen. Khepput, hoge rente heeft inderdaad met inflatie te maken, maar het gaat niet altijd op. En vooral ook niet gelijktijdig. Zo zou het kunnen zijn, dat de rente omhoogschiet, pas lange tijd nadat de piek van de inflatie voorbij is. Dat is net zoals met hoge rente en lage beurskoersen (en andersom). Dat is ook geen wetmatigheid, maar komt wel voor.
Overigens hebben heel veel mensen spaarhypotheken, en dan heb je nauwelijks last bij hogere rente, en ook veel mensen hebben de rente voor lange tijd vast staan. Je kunt er dus tijdig rekening mee houden. Als je een huis koopt en je zet de rente voor 10 jaar vast, dan blijkt dat een hogere rente vaak wel op te brengen is, als je al 10 jaar bezig bent. De problemen met hypotheken van mensen die het niet kunnen betalen, spelen zich meestal in de eerste 10 jaar af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus bij hyperinflatie kun je beter gelijk je schulden aflossen. En hoe hoe hoger de inflatie is hoe makkelijker dat wordt. Als we Zimbabwaanse toestanden zouden krijgen en je 100 miljoen euro loon krijgt per maand dan lach je om zo'n' "schuldje" van 100.000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tinus, ik zou ervoor kiezen om gewone schulden af te lossen, zodra dat maar enigszins mogelijk is. Ongeacht hoe hoog de inflatie is. Maar met een hypotheek zou je ook kunnen kiezen om nog even te wachten totdat de inflatie echt hyper wordt. Ben je nog voordeliger uit. ;-)
Bij hypotheken spelen vaak andere zaken mee. Zo is het lang niet altijd voordelig om je hypotheekschuld vervroegd af te lossen, i.v.m. b.v. de hypotheekrenteaftrek. khepput, bedankt. Ik vergat er in mijn vorige reactie nog bij te zeggen, dat alle wetmatigheden die we kennen in de economie, vanaf nu weleens niet meer op kunnen gaan. Want alles is toch wel echt anders geworden door de Eurocrisis, bankencrisis, begrotingstekorten, en allerlei andere Griekse toestanden. Ik las pas over een "nieuw economisch tijdperk" en dat zou best eens zo kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat grappig. Dat heb ik nog nooit gehoord! Maar ik denk het wel een beetje te begrijpen. WOII had veel te maken met WOI, en de koude oorlog was eigenlijk ook alleen maar het gevolg van de afloop van WOII. Met economie ligt het ingewikkeld hoor! Niet voor niets hoor je zoveel verschillende meningen van mensen die er echt verstand van hebben. Ik hoorde pas iemand zeggen dat deze crisis een zegen is. We kunnen er heel veel van leren, en beter nu een crisis dan over 5 jaar; dan zou het helemaal niet meer op te lossen zijn. Maar het klopt natuurlijk wel: de economische generaals zijn nu bezig met het opruimen van de economische puinhopen die we de laatste 20 jaar hebben veroorzaakt, en die toen niet wilden zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mesher. Met die uitspraak wordt bedoelt dat men de strategie van de vorige oorlog probeert toe te passe. In WOII haaden de Fransen de Magnito linie op basis van de loopgtaven va WOI. De Duitsers reden er gewoon omheen :-) Goed antwoord, trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt me duidelijker. Je leert dus van iedere oorlog hoe je de volgende moet voeren. Bedankt voor je toelichting, groome. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed boek om te lezen is De Kanonnen van Augustus (The Guns of August) van Barbara Tuchman. Dat boek laat zien wat voor pijnlijke blunders de generaals maakten in de eerste maand van de WO.1. Het boek heeft trouwens een rol gespeeld in het voorkomen van een nieuwe wereldoorlog toen het in 1962 uitkwam. Een van de lezers van het boek toen het uitkwam was President John F. Kennedy. Toen de Cubacrisis uitbrak droeg hij zijn ministers op om het boek te lezen, met als achterliggende gedachte dat men niet dezelfde denkfouten moest maken als in augustus 1914, die leidde tot een wereldbrand die tientallen miljoenen het leven kostte en de politieke landkaart van de wereld voorgoed veranderde en indirect leidde tot WO.2

Andere antwoorden (3)

Dan worden de schulden ook minder waard.

Tenzij deze schulden natuurlijk in iets anders dan de valuta die inflateerd zijn afgesproken, b.v. de tegenwaarde van een goudstaaf, een koe of een ton kolen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als door hyperinflatie je spaargeld 10x zo weinig wordt dan gebeurt dit ook met bijvoorbeeld een hypotheek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De euro blijft de euro dus de waarde is de waarde maar alles wordt duurder daar door lijkt het of je geld minder waard wordt. Dat is inflatie. je schulden blijven je schulden en je moet alleen steeds harder werken en meer geld verdienen om je schulden te kunnen betalen, Harder werken om je eten en je overige kosten te kunnen betalen.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding