Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de ooit uigebracte 1 en 2 eurocent muntjes nog iets waard?

Ik vond onlangs behoorlijk wat kleingeld. ( ooit in een pot gedaan) dar zit behoorlijk wat 1 en 2 cent stukken in. Nu ze hier zijn afgeschaft ( is dat officieel? ) kan ik ze dus niet meer uitgeven. Hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, respectievelijk 1 en 2 eurocent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is ook al geweest.
Zelfs drie jaar geleden speelde dit al http://www.goeievraag.nl/vraag/eurocent-muntjes.8554
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij mogen ze een grote camion brengen, ik zal ze wel sorteren en tellen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleef er 100 op een plankje ,en je hebt een mooie onderzetter voor een euro.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Nee hoor, ze zijn niet officieel afgeschaft. Ga boodschappen doen bij de Aldi, daar worden de muntjes nog gewoon gebruikt. Ook zijn er kopieermachines waar je ze in kunt doen om kopieën te maken. Dus je kunt ze nog gewoon gebruiken, ze zijn hun centen nog altijd waard.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/eurobankbiljetten-en-munten/afronding-eurocent/
Natuurlijk zijn ze nog gewoon hun nominale bedrag waard. Breng ze naar de bank en je krijgt er euro's voor terug.
Maar wellicht worden ze in de toekomst méér waard. . .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weigert de bank. Ik was stomverbaasd.
ze zijn waard wat er op staat en genoeg winkels gebruiken de 1 en 2 cent munten nog wel.
je zou ze ook naar een bank kunnen brengen om te wisselen, maar kijk uit misschien moet je daarvoor betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een postkantoor kreeg ik die munten als wisselgeld. Toen ik zei dat ze niets waard waren kreeg ik als antwoord: nee hoor, het is geld en wij moeten het dus accepteren en teruggeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, zelfs in winkel waar word afgerond, moeten ze deze munten gewoon accepteren. dus als jij €1,05 moet betalen, mag dit met een 1 euro munt en 5, 1 cent muntjes.

Laat je niet wijsmaken dat ze dit niet mogen aannemen want dat MOETEN ze dus wel.

Het is nog steeds een wettelijk betaalmiddel.

Het enige wat ze mogen weigeren is, als de kassa zegt €1,98 en jij wil precies €1,98 betalen. Zolang het bordje van afronden er hangt, zijn dat winkel voorwaarden, en moet je daarmee akkoord gaan, wil je dat niet, moet je er geen bootschappen doen.

Er is wel vastgelegd dat je maar met een bepaald aantal muntjes mag betalen, €3 betalen met 300 muntjes mag dus niet. ;-)

Dus ja de muntjes zijn nog wat waard:
1ct is waard €0,01
2ct is waard €0,02
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ook in het buitenland zijn ze gewoon waard wat ze waard zijn en kun je ermee betalen (moet je ermee betalen; een bedrag als 1.01 euro mag je niet naar beneden afronden).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom er maar mee op vakantie in Portugal, daar hebben ze van afronden nog nooit gehoord hier betaal je tot de laatste cent, en een cent teruggeven is heel normaal. Die cent is gewoon een betaalmiddel. Ik denk dat Nederland weer uit de pas moet lopen omdat die centjes lastig zijn. Dan gaat het nog niet zo slecht als centen al niet meer meetellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding