Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een bedrijf zeggen dat ze al jaren een verkeerd bedrag innen (staat wel zo op factuur) en een naheffing sturen?

Volgens het bedrijf rekenen ze het bedrag van een ander product en dat is een lager bedrag. Echter op alle facturen staat dezelfde en de juiste info en het bedrag dat ook wordt geind. Kan een bedrijf dan na jaren ineens alle tekorten opeisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Nee dat kunnen en mogen ze niet.
De fout ligt echt bij hunzelf.
Heb zelf zo een jaar of 3 gratis UPC televisie gehad.
Wilden ze ook in rekening gaan brengen.
Ook hier lag de fout aantoonbaar bij UPC en hebben ze de nota gecrediteerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, mits u van tevoren op de hoogte was of had kunnen zijn van de daadwerkelijke prijs. In dat geval mag de juiste prijs gewoon gefactureerd worden, en mag de fout met terugwerkende kracht hersteld worden. Die terugwerkende kracht is 2 jaar bij een consumentenkoop, en 5 jaar bij een andere overeenkomst, tenzij anders overeengekomen in de algemene voorwaarden of in het contract.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het kan maar niet tot jaren terug.
Als jij consument bent, geldt volgens mij dit artikel uit het Burgerlijk Wetboek:

"Artikel 7:28

Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren."

Dat op alle facturen tot nu toe het product kennelijk foutief gefactureerd is (in ieder geval volgens het bedrijf), komt zeer waarschijnlijk omdat het een 'automatische factuur' betreft die maand in maand uit in onveranderde vorm terugkomt. Als de basis foutief is vastgelegd en men dit niet heeft vastgesteld op het invoermoment (door een andere collega de invoer te laten controleren), kan het 'goed fout' gaan. Dat steeds hetzelfde bedrag wordt geïnd is eenvoudig te verklaren: bij een bedrijf van zekere grootte zit de incassomodule gekoppeld aan de debiteurenadministratie en als daar de factuur tegen een foutief bedrag in staat, wordt ook het verkeerde bedrag geïncasseerd.

Wel zou je het bedrijf kunnen vragen naar 'bewijsmateriaal' in de vorm van een catalogus, een daarbij behorende prijslijst of iets dergelijks. Dat soort drukwerk heeft altijd een datum erop. Als men werkt met het systeem van catalogi (met foto) en losse prijslijsten kun je aan de hand van het artikelnummer zien wat gefactureerd is/had moeten worden. Bij een dienst waarvan je gebruik maakt, is het wat anders maar ook daar moeten openbaar toegankelijke tarievenlijsten van zijn.

Nog een voorbeeld: zelf heb ik een onderhoudsabonnement op mijn cv. Het installatiebedrijf stuurt hiervoor jaarlijks een factuur. Men was vergeten die jaarnota te sturen en kwam daar maanden later achter. Moet ook gewoon betaald worden. Situatie is niet geheel gelijk want in jouw geval had men al facturen verstuurd.

Kortom, volgens mij kan het bedrijf tot 2 jaar terug corrigeren.
(Lees meer...)
Computoon
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image