Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is er loon naar leeftijd en pas riant na je 23e? Is dat eigenlijk niet gewoon toegestaande leeftijdsdiscriminatie/misbruik?

Ik ben 32, maar sinds de dag dat ik werk heb ik me altijd het volgende afgevraagd;
Waarom is er loon naar leeftijd. Waarom verdien je pas het zelfde als een volwassen na je 23e, terwijl je op je 18e officieel al volwassen bent. Waarom is het zo dat je als 20 jarige het zelfde werk doet als een 32 jarige je minder betaald krijgt? Is dit geen leeftijds discriminatie? Soort lichte vorm van kinderarbeid/ misbruik maken van jongeren, want vooral in de horeca en retail zijn jongeren erg populair en kom je als 32 jarige er moeilijk tussen, zelfs als je er als 24 jarige er uit ziet(krijg ik regelmatig te horen^^). Dus twijfel wel of dit echt zo is om zo een bedrijf een jong gezicht te laten houden en het meer is voor de goedkope werknemers. Zie ook steeds meer cafés die via een uitzendbureau jongere inhuren. Niet iedere jongere kiest ervoor om door te studeren na de middelbare school. Kan verschillende redens hebben, maar komt zowiezo in een levensstandaard waar ik nu ook in verkeer. Huur betalen, boodschappen doen, etc. Alleen als je dus 19 of 21 bent en vooral 19, kan je het zo wat voor de helft minder doen. waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is geen verplichting, het is een minimumloon. De werkgever mag ook meer betalen maar dat terzijde.

Draai het eens om. Stel je voor dat IEDEREEN met elke leeftijd hetzelfde loon hoort te krijgen. Denk je dan dat je als jongere nog aan de bak komt? Nee natuurlijk niet, ze nemen dan liever iemand aan die ouder is en dan (dat is niet zeker natuurlijk) beter is en betrouwbaarder en gewoon het werk doet.

Het is dus (verrassend) juist een bescherming van de jeugd.

Maar het blijft links- of rechtsom wel oneerlijk als je als 16 jarige het gewoon heel goed doet maar zoveel minder krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het is oneerlijk als je als oudere niet meer aangenomen wordt omdat de jeugd goedkoper is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben jij dan wel cavi? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, kijk. Ik dacht al zoiets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee je leeftijd ;)

Andere antwoorden (2)

Als je ouder bent heb je meer (levens)ervaring en wellicht meer studies gedaan. Ervaring is wel wat waard lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk omdat men ervan uitgaat dat iemand van 19 minder onkosten heeft omdat ze vaak nog bij hun ouders wonen en nog geen kinderen hebben. Ook hebben ze minder werkervaring meestal.
Toch lijkt me dit grote onzin omdat er genoeg mensen op die leeftijd wel zelfstandig wonen en soms zelfs kinderen hebben. Er zijn ook mensen die op hun 30e nog bij paps en mams wonen en geen kinderen hebben en ook weinig werkervaring hebben.
Het lijkt inderdaad sterk op leeftijdsdiscriminatie wat door de wet verboden is. Dit heeft mij ook altijd heel erg verbaasd.
Als je ouder bent kom je hierdoor inderdaad moeilijk aan het werk omdat jongeren veel goedkoper zijn voor een werkgever. Vaak wordt een jongere gekozen boven een oudere met veel ervaring, puur om het geld.
Regelmatig wordt er zelfs letterlijk gevraagd in vacatures naar mensen van 17 t/m 21 jaar. Misschien zou je dit eens aan een rechter kunnen voorleggen, maar voor veel mensen zal die drempel waarschijnlijk te hoog zijn vanwege de onkosten die dat met zich meebrengt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag je in een advertentie dus niet om een bepaalde leeftijd vragen, net als dat je niet alleen om een man of alleen om een vrouw mag vragen. Verder: de baantjes die jongeren willen (vakken vullen in de supermarkt bijv) worden meestal toch door ouderen niet gewild. Dat heft het probleem wel op. Daarnaast zijn er voor heel veel anderen banen een opleiding nodig waardoor je automatisch al wat ouder bent of ervaring (dito).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via google net binnen een paar seconden al 2 van deze vacatures gevonden: http://www.hetspiegelbeeld.nl/vacatures.html
En deze:http://www.crystalwok.nl/info.asp?id=vacatures
Ze vragen hier dus mensen van 16 t/m 21 jaar. Ik dacht ook dat het niet mocht, maar het gebeurd dus wel regelmatig.
En het gaat niet alleen over vakken vullen in de supermarkt maar ook veel over de horeca waar iets ouderen best willen werken, maar helaas zijn ze duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat zou een interessante vraag zijn voor GV: mag dit wel of niet? Dit zijn wel vacatures op de eigen site, staan ze ook in de krant of bij een uitzendburo? Het is algemeen bekend dat je er na 3 contracten bij de AH uitgegooid wordt (te duur) en zo zal dat ook bij de horeca werken. Als je echt de horeca in wilt (bijv als kok) volg je een opleiding. Als je de bediening in wilt bij een michelinster restaurant zul je ook een opleiding moeten hebben, daar zetten ze echt geen 17jarige neer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag over dat uitzendbureau;-) Hier vond ik toevallig een vacature van een uitzendbureau waar ze iemand vragen tussen 35 en 55 jaar:
http://www.uitzendbureau.nl/vacature/4424001-bijbaan-als-promotiemedewerk-st-er-winkeldemonstrateur-voor-a-merk-produkten
Hier worden de jongeren dus weer gediscrimineerd. Als je 34 bent ben je te jong en als je 56 bent heb je ook pech gehad. Pure leeftijdsdiscriminatie dus.
Voor de rest is de gevraagde opleiding (minimaal MBO werk- en denkniveau) géén must! Het heeft dus niets te maken met een opleiding die je pas op je 35e af zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog wat uitleg over wat wel en niet mag:
https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werkgever/spelregels/leeftijdsdiscriminatie
Vragen naar studenten en schoolverlaters mag dus ook niet staat hier omdat dit meestal jongeren zijn en je ouderen dan dus uitsluit. Toch zie je dat wel regelmatig in vacatures.
Vragen naar 45+ mag weer wel omdat die mensen ondanks hun ervaring heel moeilijk aan het werk komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gevonden allemaal! Plusje daarvoor. Jammer dat niemand anders deze discussie ziet (tenzij ze er echt op klikken) want ik wil nu wel weten of deze vacatures dus allemaal tegen de regels zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn ze inderdaad alle drie tegen de regels.
Hier staat letterlijk dat je o.a. niet mag vragen naar iemand van maximaal 55 jaar:
http://www.vacatureteksten.info/17/07/2009/checklist-vacatureteksten-zonder-leeftijdsdiscriminatie/
Ook vragen naar 16t/m 21 mag niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding