Mag een bewindvoerder al mij vakantie geld houden?

Ik heb wat schulden en daarvoor heb ik me zelf vrijwillig op gegeven omdat ik graag wat hulp wilde en ik weet dat het me eigen schuld is voor het geval iemand me dat weer gaat zeggen... maar heb ik recht op een beetje vakantie geld? Ik heb namelijk kleding nodig mag hij me dit verbieden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga eens langs bij de kringloopwinkels : daar vind je vaak hele goede kleding, omdat mensen die bijv. het huis van een overledene leegmaken, de nog goede kleding ( en andere dingen zoals meubels ed. natuurlijk!) daar heen brengen.
Evt. zou je zelfs een paar van die bedrijven die huizen leegmaken kunnen bellen, en vragen, waar ze het bij jou in de buurt heenbrengen.
Van mijn vorig jaar overleden vader zijn letterlijk kastenvol kleren daarheen gegaan...

Antwoorden (5)

Je zou een gesprekje met je bewindvoerder kunnen aanvragen. Dan kan je zeggen: ok, ik heb me toch vrijwillig aangemeld etc., en nu zou ik graag wat kleding willen kopen.
Je verhaal / argument wordt nog beter indien je dan aankomt met: ik heb gekeken daar en daar, en dan kost een broek dit en een shirt dat... Dus ik zou graag krijgen...
Indien je geen contact opneemt gaat de bewindvoerder het vakantiegeld houden om op die manier sneller uit de schulden te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
antwoord klopt niet, er is wel degelijk een regeling met betrekking to vakantiegeld in de WSNP
Jij hebt slechts recht op huishoudgeld (leefgeld). Dit is een vast afgesproken bedrag waar eten, drinken, reiskosten, verzorging en kleding (etc) bij in zit. Krijg je incidenteel meer geld, dan zijn je schulden weer wat minder, en hoef je ook minder lang onder bewind te staan.
Vind je dat je het de laatste tijd goed hebt gedaan, dan zou je kunnen vragen aan je bewindvoerder of je een deel van je vakantiegeld zou kunnen krijgen. Meestal doen ze daar niet zo moeilijk over. Maar dit is natuurlijk wel afhankelijk van de ernst van jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf in wat voor soort traject je zit. Als je echt een bemiddelingstraject ingaat, of de WSNP (schuldsanering) dan wordt een bedrag vrijgelaten wat je nodig hebt om van te leven, en alles daarboven wordt gebruikt om af te lossen. Vakantiegeld is in principe 'extra', dus wordt gebruikt voor het aflossen. Met name bij het bemiddelingstraject is het vaak niet mogelijk om tussentijds het maandelijkse bedrag dat je aflost, te wijzigen. Dit omdat de schuldhulpverlener afspraken heeft gemaakt met de schuldeisers, en omdat het - anders dan bij WSNP - de bedoeling is dat je het héle bedrag aflost. Zo'n zogeheten "minnelijk traject" kan alleen werken als álle schuldeisers meedoen. En dat betekent dat als één schuldeiser een keer een maand wat minder krijgt, het traject zal mislukken. Dan is alleen WSNP nog een optie: daarbij móeten schuldeisers meewerken.

Waarschijnlijk kan je bewindvoerder je dus niet even wat meer leefgeld toekennen. Het vakantiegeld zal meegenomen zijn in de berekening van het aflossingsbedrag, en daar kan niet zomaar van afgeweken worden. Nu weet ik natuurlijk niet in wat voor traject je zit en welke afspraken er zijn gemaakt, dus ik raad je aan om dit voor te leggen aan je schuldhulpverlener, en te vragen wat er mogelijk is. Voor de meeste mensen zal schuldhulpverlening en zeker schuldsanering echter inhouden dat zij voor de duur van dat traject geen of bijna geen kleren kunnen kopen. Je kunt eens vragen bij de sociale dienst van je woongemeente of zij regelingen hebben voor dit soort situaties. In sommige plaatsen bestaat er zoiets als een kledingbank, waar mensen met een minimuminkomen eens in de zoveel tijd een paar kledingstukken mogen uitzoeken. Ook zou ik in jouw situatie laten weten aan zoveel mogelijk vrienden en kennissen dat je een broek nodig hebt: veel mensen bewaren kleding die ze niet meer passen, je weet dus maar nooit wat je kunt vinden op die manier. Ook kun je natuurlijk zoeken naar zo goedkoop mogelijke kleding (kringloop, markt, uitverkoop) maar ik begrijp uit je reacties dat ook dat lastig is.

Nog een tip: je hebt 50 euro boodschappengeld voor 2 man, zeg je. Dat is inderdaad niet veel, maar probeer elke maand iets opzij te zetten, al is het maar 2 of 3 euro. Voor een euro of 8 kun je bij de kringloop soms goed slagen (beetje afhankelijk van hoe gangbaar je maat is natuurlijk) en als je elke maand 2 euro apart weet te zetten, heb je na vier maanden toch dat bedrag bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleding bij de kringloop is prima te doen ook met een niet gangbare maat.Ik heb maat 50.
Heb toevallig vandaag een broek, shirtje en rok gekocht voor 10 euro.
Maar als je maar 50 in de week hebt is dat nog veel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de kringloop is het wel een beetje een kwestie van geluk hebben natuurlijk, en de gangbare maten hebben ze het meest. Ik kan er bijvoorbeeld maat 34/36 zelden vinden, en broeken al helemaal niet, omdat ik vrij lange benen heb en 9 van de 10 merken sowieso al niet kan dragen. En wát ik vind moet ik hoe dan ook laten innemen bij de taille, dus broeken bij de kringloop vinden is niet ALTIJD mogelijk. Rokken gaan beter, en truien of shirts natuurlijk ook. Dus ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar je moet wel de mazzel hebben dat je óf een nogal ruim gesorteerde kledingafdeling hebt in je lokale kringloopwinkel, óf dat er heel toevallig dingen hangen die jij past en nodig hebt.
Kristal
11 jaar geleden
+1 voor je heldere antwoord Lies.
sterredag
11 jaar geleden
antwoord klopt niet, er is wel degelijk een regeling met betrekking to vakantiegeld in de WSNP
Hoe wordt mijn vakantiegeld berekend?

Het vakantiegeld wordt maandelijks bij de berekening van het vrij te laten bedrag gereserveerd. Dit gereserveerde vakantiegeld wordt in mei of juni betaald aan de schuldenaar. Het uitgekeerde bedrag is ter hoogte van 95% (indien u een uitkering ontvangt) of 100% (als u meer dan 18 uur per week werkt) van de toepasselijke bijstandsnorm.
In uitzonderingsgevallen kan de bewindvoerder het vakantiegeld maandelijks uitkeren. Aanvullende informatie over het vakantiegeld kunt u terugvinden in het Vtlb-rapport op onze website.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom binnen het VTLB wordt vakantiegeld gereserveerd. Ik vermoed wel dat dit alleen zo kan zijn al je dus ook budgetbeheer heb (dus niet zelf je rekeningen etc betaald en het inkomen bij hun binnen komt)

Ze reserven dus elke maand een klein beetje uit dat VTLB als vakantiegeld en keren dat dus aan jou uit. Vergeet niet dat er altijd specifieke situaties zijn waarin uitzonderingen kunnen gelden, maar in principe zou je dus gewoon vakantiegeld moeten krijgen.
11 jaar geleden
In de VTLB-berekening (vrij te laten bedrag) staat wat de hoogte van het vrij te laten bedrag is. Die moet gemaakt worden als je de WSNP/MSNP in gaat als je de overeenkomsten tekent en ook deze berekening van hen krijgt. Hierop staat ook een bedrag 'te behouden vakantiegeld'. Als de bewindvoerder geen bericht geeft dat er bv. onverwachte extreem hoge kosten zijn waarvoor het vakantiegeld aangewend moet worden dan heb je gewoon recht op het volledige berekende bedrag.
Je moet wel het verzoek doen aan de bewindvoerder om het naar je over te maken
Toegevoegd op 25 mei 2022 10:15: tekst
een jaar geleden