Moet je voor het ontvangen van een vrijwilligersvergoeding een contract laten opstellen voor de geleverde diensten met het bestuur, of hoeft dat niet?
Moet je kunnen aantonen dat je 'recht' op een vergoeding hebt bij een stichting, door de uren die je maakt. Moet dit schriftelijk, contractueel vastgesteld worden? Of is dit in goed vertrouwen, mondeling overeen te komen met het bestuur die de afspraken notuleert?
Verder vraag ik mij nog af of een bestuurder ook een vrijwilligersvergoeding mag ontvangen van max. 1500 euro per jaar. Ik weet dat er vacatiegeld mogelijkheden zijn, maar dat is wat anders dan vrijwilligersvergoeding.
Tot slot, mag je naast de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding ook nog facturen schrijven voor geleverde diensten, (die dan uiteraard wel belast moeten worden door dit bij de belasting op te geven als overige inkomsten).
Geen loon naar werken voor bestuur, dit met het ook ook op belangenverstrengeling.
Ik vraag me alleen af of een bestuurslid wél een onbelaste vrijwilligersvergoeding mag ontvangen. En of naast een vrijwilligersvergoeding (waar richtlijnen voor zijn) ook gefactureerd mag worden voor diensten. Ik kan die info nergens vinden, krijg hooguit tegenstrijdige adviezen, zelfs bij KvK.
Ik heb een partime job en mijn partner ook. De rest van de tijd steken we in een stichting, waar we ook nog giften aan betalen. Financieel beter worden we er zeker niet van.
De suggestie van vrijwilligersvergoeding kwam van de KvK. Bij verder doorvragen kreeg ik (nog) niet de bevredigende antwoorden bij de KvK.
Overigens zit er in een vrijwilligersvergoeding volgens de belastingdienst wel een vorm van beloning, maar deze mag niet marktconform zijn en moet gericht zijn op de doelstelling van de stichting en kent daarom ook een maximum.
Wij zijn transparant en willen als gewoon via het boekje en de beschreven statuten doen.
Groetjes!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.