Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

schulden en samen wonen gaat dat?

Hallo,
Ik heb zelf schulden en heb me nieuwe liefde leren kennen nu woont hij in noord-holland en ik in limburg dus dat is iedere keer een stukje reizen.
Nu is mijn vraag kan ik met hem gaan samen wonen zonder dat hij opdraait voor de schulden die ik heb?
Ik sta ook al onder plangroep en probeer hier in noord-holland werk te vinden en opvang voor mijn kind.
Maar ik wil niet dat hij opdraait voor de schulden die ik in het verleden heb gemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Het lijkt me verder geen probleem als jullie je financiën gescheiden houden. Zo moet jij alleen je schulden aflossen en hoeft hij er niet voor op te draaien. Gewoon afspreken wie wat betaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij moet je niet inschrijven bij hem als inwonende! want dan kan hij opdraaien voor jouw schulden. Als je alles gescheiden houd is er niets aan de hand en kun jij netjes je schulden zelf afbetalen, middels betalingsregelingen, kwijtschelding en dergelijke
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier geldt hetzelfde....Wel bij hem wonen maar adres niet opgeven kan niet. Je moet je altijd op het adres ingschreven staan, anders kunnen schuldeisers je niet bereiken. Bovendien kan je niet ingeschreven blijven staan op een adres waar (de nieuwe bewoner van je oude adres) ingeschreven staat
Als je er echt zeker van wil zijn dat ze niet aan zijn geld gaan zitten
Moet je volgens mij een samenlevingscontract maken waarin duidelijk staat dat jou vermogen en dat van hem gescheiden zijn

Mijn dochter heeft meegemaakt nadat ze een vriend incl zijn schulden kreeg in huis, deurwaarders ook haar spullen op eiste
Zelfs toen vriend ex werd bleven deurwaarders bij haar komen omdat hij onvindbaar was
Werd hoop gedoe

Nog een tip houd aankoopbonnen van grote uitgaven ook gescheiden van elkaar zodat je bij evt deurwaarders aan kunt tonen van wie wat is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In beginsel is iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar schulden. Andersom gezegd ben je niet verantwoordelijk voor de schulden van je huisgenoot. (om het zakelijk te benaderen). Dit betekend dat je rustig bij hem kunt wonen, en dat er verder geen probleem hoeft te zijn.

Wel is het belangrijk dat hij op de hoogte is van je financiële situatie, en dat je er alles aan doet om de schuld te verminderen. Want een deurwaarder mag namelijk bezittingen in jouw woonruimte opeisen. (met tussenkomst van diverse procedures weliswaar). Maar in dit geval komt dat ook ten nadele van je vriend. Opzich is er voor deze situatie ook wel weer een oplossing te vinden, maar dat is niet makkelijk.

Wanneer je een samenlevingscontract, trouwt of geregistreerd partnerschap aangaat, dan ben je in beginsel samen verantwoordelijk voor elkaars financiële huishouding. Dit wil zeggen dat alle inkomsten en uitgaven van jullie samen zijn. Dit is het makkelijkste op te lossen in de samenlevingscontract (dat gaat toch al via de notaris), want daar geef je aan dat je financieel gescheiden wilt blijven. Bij een geregistreerd partnerschap of trouwen zul je ook langs een notaris moeten om voorwaarde op te stellen voor de verbintenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is niet verantwoordelijk voor jouw schulden.
Zo kan een deurwaarder bijvoorbeeld niet aan zijn inkomen komen.,
Wat ze wel kunnen is het volgende:
Bij het terugbetalen als alleenstaande kijken ze naar je inkomen en je vaste lasten en een bedrag voor levensonderhoud. Dit noemen ze de beslagvrije voet. Alles wat je daarboven verdient moet je ter beschikking stellen aan het afbetalen van schulden.
Als je samenwoont zijn jouw vaste lasten een stuk lager, omdat je de kosten kunt delen. Je beslagvrije voet zal dan dus lager worden, wat betekent dat er een groter deel van jouw inkomen ter beschikking gesteld moet worden aan de schuldeiser.
Verder - als je het uit de hand laat lopen, en de deurwaarder komt beslag leggen, dan is het inderdaad erg belangrijk dat grote aankopen met ZIJN bankrekening betaald zijn, en dat de bonnen op zijn naam gesteld zijn. Aan die spullen mogen ze dan niet aanzitten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image