Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil gaan samenwonen ik heb bijstandsuitkering als alleenstaande moeder mijn vriend heeft wajong wat zijn de gevolgen? bvd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
645

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Jammer genoeg geef je niet aan wat jullie leeftijd is en wat het arbeidsongeschiktheidspercentage is van je vriend. Ik zal er - puur op statistische basis - vanuit gaan dat je vriend een volledige Wajong heeft (80-100% arbeidsongeschikt). Als dat zo is, ontvangt hij een uitkering van 75% van het minimum(jeugd)loon.

Als ik er dan ook vanuit ga dat hij minstens 23 en jij 21 jaar of ouder bent, dus dat jullie allebei binnen de regelingen die voor jullie gelden, een volledige uitkering ontvangen, dan betekent dit dat jij een uitkering hebt van 70% van het minimumloon, en met toeslag (als je daar recht op hebt) 90%.

Als jullie samen gaan wonen, dan komt jouw uitkering te vervallen. Dat is tenminste als de "verscherping" van de Bijstand onverkort blijft gelden, en er geen dingen teruggedraaid gaan worden nu het kabinet gevallen is. Maar deze regel is al ingegaan, dus ik ga er vanuit dat - in elk geval in eerste instantie - dit zal blijven gelden.

Samen zullen jullie dus recht hebben op de uitkering van je vriend, die 75% van het minimumloon bedraagt. Als gezin heb je echter recht op een aanvulling, de bijstandsnorm voor gezinnen bedraagt 100% van het minimumloon. Als jullie dus in aanmerking komen voor een toeslag (voldoen aan de voorwaarden voor vermogen e.d.) dan zal weliswaar jouw uitkering vervallen, maar zal jullie gezamelijke inkomen inclusief toeslag iets hoger zijn dan jouw of zijn huidige uitkering apart.

De sollicitatieplicht blijft wel gewoon gelden voor jou, de sociale dienst zal dus verwachten dat jij - waar mogelijk - zo snel mogelijk weer zelf aan het werk gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding