Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werk naast mijn studie, hierdoor heb ik een redelijk normaal inkomen voor een 17 jarige, hebben mijn ouders recht op dit geld?

Ik wil graag belasting terugvragen. Mijn ouders beginnen erover dat als je nog geen 18 bent je ouders recht hebben op jouwn salaris als ze dat zouden willen. . Dit omdat ik nog geen 18 ben, dat mijn ouders er eerder recht op hebben als ik, Is dit waar? en heeft iemand een site van de belastingdienst of iets waarop dit staat aangegeven. Zo klinkt het logisch dat ik gewoon recht heb op mijn salaris want ik verdien het ten slotte, maar toch had ik er mijn twijfels bij of hun hier zeggenschap over hebben, omdat ik minderjarig ben.
En is het zo dat hun minder kinderbijslag verdienen als ik werk? Las zoiets van boven de 360 bijverdienen dat het dan daalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouwn WTF is gooing on met de nederlandse taal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat van de kinderbijslag klopt. Je ouders hebben geen recht op jouw inkomen, wel kunnen ze je bv kostgeld vragen, zodat je wat mee betaald aan de kosten van het wonen en eten en wassen enz.
Als je ouders een bijstandsuitkering hebben dan heeft jouw inkomen wel invloed op hun uitkering.
Maar het geld wat jij verdient is voor jou.
Maak duidelijke afspraken met je ouders over de dingen die jij evt betaalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Bijstandsuitkering: je informatie tav inkomen kinderen en WWB is wel heel erg kort door de bocht. Lees de informatie van de rijksoverheid: Een passage hieruit:
Sommige inkomsten tellen NIET (kapitalen fisbel) mee voor de huishoudinkomenstoets. Dat zijn:
…................. inkomsten van kinderen tot 16 jaar; - inkomsten van kinderen van 16 en 17 jaar tot maximaal € 827,- per maand per kind; - inkomsten van thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder die onderwijs volgen dat door de overheid is gefinancierd, of die studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren (WTOS) krijgen of kunnen krijgen. Deze inkomsten tellen niet mee als het totaal van deze inkomsten (ook uit een baantje) niet hoger is dan € 1.059,49 per maand. …............. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/documenten-en-publicaties/circulaires/2011/12/21/wat-is-er-veranderd-in-de-wet-werk-en-bijstand.html
Hebben jouw ouders een uitkering? Ik heb namelijk ergens gelezen dat er een nieuw wetsvoorstel is gemaakt omtrent het bijverdienen. Hierbij wordt het geld wat het kind verdient meegeteld bij de uitkering van de ouders (omdat ze kijken naar het gezinsinkomen) en wordt jouw salaris afgetrokken van de uitkering die jouw ouders krijgen, waardoor zij minder uitkering zullen krijgen. Als je ouders een gewone baan hebben is dit niet van toepassing.

Dat van de kinderbijslag klopt. Als jij als 17 jarige meer dan 310 euro per maand verdient, krijgen jouw ouders minder kinderbijslag. Echter in de zomervakantie, mag je meer verdienen dan 310 euro voordat je ouders gekort worden op de kinderbijslag. Maar heb je dan een bijbaantje op zaterdag?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Mefloortje: waar heeft u rekenen geleerd??
In de door u meegegeven link van de rijksoverheid wordt het bedrag van € 1240 vermeld. Als maximum NETTO bedrag dat een kind per 3 maanden mag bijverdienen zonder dat de kinderbijslag in gevaar komt. En hoeveel is € 1240 : 3 (maanden)? Volgens Mefloortje € 310 (.......) Hieronder de directe link van de SVB (met rekenmodule: hoeveel mag uw kind bijverdienen)
http://www.nu.nl/geldzaken/2471122/grens-bijverdiensten-kind-bijstandsgezin.html
fisbel
12 jaar geleden
Mea culpa mefloortje:
De 3 in drie maanden heeft me hier parten gespeeld.
Er zijn natuurlijk 4 kwartalen in een jaar.
Dus € 310 is geheel juist. (€ 1240 : 4 is € 310
Fisbel moet terug naar school om rekenen te leren.
Inkomen van kinderen tot 16 jaar heeft geen invloed op de kinderbijslag. In het geval van vraagsteller kan dit dus wel van invloed zijn. Maar geld wat het kind zelf verdient, behoort niet automatisch toe aan de ouders enkel omdat het kind minderjarig is. Zoals al eerder gezegd is kunnen ouders wel een bijdrage vragen in de vorm van kostgeld. Dit kan een compensatie zijn voor de kinderbijslag die zij als gevolg van de inkomsten van het kind niet meer (geheel) ontvangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding