Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang is de maximum reistijd die je werkgever mag eisen dat je ze rijdt?

Mijn werkgever wilt mij 1,5 uur laten rijden om in een ander filiaal te laten werken. (enkele reis)
Ik vraag me af of dit kan....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel.
Daar zijn geen regels voor en al helemaal geen wetten.
Volgens de arbeidsinspectie vindt woon-werkverkeer niet onder gezag van de werkgever plaats.
Als jij als werknemer dus acht uur per dag moet werken en drie uur per dag moet reizen voor je werk, dan bedraagt de arbeidstijd nog steeds acht uur.

Zelf heb ik een hele tijd gewerkt in een baan waar ik van 's morgens 7 uur tot 's avonds 7 uur van huis was.

Een te lange reistijd voor passend werk is over het algemeen tegenwoordig: meer dan twee uur.

Maar als jij het niet kan?
Als voor jou die belasting te zwaar is?
Dan maak je bezwaar.
Of dat reden voor ontslag kan zijn, kan vanaf hier niet beoordeeld worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb nog even gezocht naar het begrip "passende arbeid".

Qua reistijd mag een uitkerende instantie veel van een persoon vergen. Hieronder staan de voorwaarden:

1.Het eerste halfjaar van een uitkering is een reistijd van maximaal twee uur per dag geoorloofd
2.Na dat halve jaar mag een uitkeringsinstantie vragen om werk te accepteren dat maximaal 3 uur reizen per dag vergt.

Met deze norm kun jij jouw baas wel vragen om in ieder geval een deel van jouw reistijd als werktijd aan te merken en te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Check ff of er een verhuis-incentive is. Vij mijn werk 3 jaar geleden moest ik ook opeens op ander kantoor werken, toen bood mijn baas een paar duizend euri tegemoetkoming voor mensen die dichter bij hun nieuwe locatie wilden gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing